Comic Review: Barmhartigheid

Reeks: One Shot

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 96

ISBN : 9789031440849

Prijs: €16,99

De tachtiger Jean Van Hamme heeft in zijn leven heel wat getekend en geschreven. Thorgal, Largo Winch en XIII zijn maar een paar van de bekende reeksen waar hij zijn creativiteit op liet botvieren, maar de man schreef ook kortverhalen. Zeven van die verhalen zijn nu getekend door zeven verschillende tekenaars en uitgebracht in een verzamelalbum.

Wanneer je het boek toeslaat, na de laatste pagina gelezen te hebben, valt één ding op: dat de verhalen vaak eindigen of beginnen met een dramatische gebeurtenis. Van Hamme heeft veel drama gestopt in de korte verhalen, waarvan sommigen minder dan tien pagina's lang zijn. Elk verhaal is ook héél anders, met andere thema's. Maar de dood staat vaak centraal. Beginnen doet het met een auteur die zijn personages op de meest gruwelijke manier doet sterven, en dat is een thema.

Maar elk verhaal is wel op zijn manier interessant en sterk. Vaak is er ook een open einde, maar is de dood geïmpliceerd. Een interessante manier van schrijven. Zeven verschillende tekenaars hebben die verhalen tot leven gewekt, en dat levert natuurlijk zeven verschillende stijlen op. De ene heel gedetailleerd, de andere ruwer, de en volwassen, de andere iets kinderlijker gestript. Dat levert een interessant amalgaam op van verschillende verhalen en stijlen die zorgen voor een comic die héél vlot bladert.

Zeven korte verhalen, zeven tekenstijlen. Dat moedigt het verder lezen na afloop van elk verhaal aan. Zwakke verhaaltjes zitten er niet tussen. Ze zijn allemaal kort, maar krachtig en met interessante personages die de menselijke psyche aanboren. Een aanrader.

9/10