Comic Review: Animal Jack #1 - Het Hart van het Woud

Reeks: Animal Jack

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 104

ISBN: 9789031440627

Prijs: €13,99

Af en toe zie je wel eens een cover passeren die aantrekt. Een Stripverhaal dat op basis van die cover 'schattig' en interessant lijkt. Animal Jack van Miss Prickly en Kid Toussaint is zo eentje. Een leuke cover, speciaal formaat, dus dat slaan we met plezier eens open.

Jack is een jongetje dat niet praat, maar wel kan transformeren in zowat alle dieren. Wanneer je het verhaal leest, zou je denken dat het een metafoor is voor introverte kinderen die zich in elke situatie anders gedragen, hoe mensen zouden willen dat ze zich gedragen. Ondanks dat wordt het luchtig gehouden en levert het grappige momenten op wanneer hij op stap is met zijn beste vriend. Een leuk, sprookjesachtig verhaal, dat een twist kent wanneer kinderen verdwijnen en Jack een bosgeest ziet.

Dat wordt dus uiteindelijk een erg boeiend verhaaltje, dat op het einde ook nog een ecologische boodschap meekrijgt. Enerzijds zit je dus met een metafoor voor introverte kinderen die zich aanpassen aan wat anderen willen, en anderzijds een maatschappelijk thema. Het goede is dat dit in het verhaal geïntegreerd wordt, zonder dat het opdringerig of belerend overkomt. Dan heb je gewoon een fijn, goed verhaal geschreven. Op het einde wordt er trouwens nog voor een cliffhanger gezorgd, met een mogelijke onthulling. Genoeg om ons nieuwsgierig te maken naar het volgende deel.

Animal Jack is ongetwijfeld bedoeld voor een jonger leespubliek, maar ook volwassenen gaan met veel plezier bladeren door dit sprookjesachtig verhaal dat toch enkele volwassen thema's heeft en een interessant einde kent. Op naar deel 2.

8/10