Blu-ray Review: Words on Bathroom Walls

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 110 minuten

Regisseur: Thor Freudenthal

Acteurs: Charlie Plummer, Andy Garcia, AnnaSophia Robb, Taylor Russell, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Young Adult-boeken. Voor de gemiddelde volwassen vrouw toch nog een leuk escapisme, voor de gemiddelde volwassen man is dat heel wat minder entertainend om te lezen. Laat staan dat je het als grown ass man interessant vindt om naar films als Five Feet Apart, If i Stay of The Fault in Our Stars. En dan komt er Words on Bathroom Walls.

Om maar met de deur in huis te vallen: Words on Bathroom Walls is geen dertien-in-een-dozijn tienerdrama. Charlie Plummer - geen familie van Christopher Plummer, moest je het jezelf afvragen - speelt Adam een jongeman die lijdt aan schizofrenie en waanbeelden en tegelijk de dagelijkse problemen die het middelbare schoolleven met zich meebrengt, moet trotseren. Waar er heel veel elementen in alle YA-verfilmingen te vinden zijn, is de uitwerking en de manier waarop Adam zijn personage zich ontwikkelt veel beter en origineler te noemen dan de standaard YA-verfilming in het drama-genre.

De manier waarop de regisseur ons trekt in de leefwereld van Adam, en zijn psychische problemen en waanbeelden is visueel heel erg sterk. Hij visualiseert de problemen van Adam middels personages die ten midden van al zijn problemen zelfs wat luchtigheid brengen. Al is het zeker zo dat het meer zwarte humor betreft. Maar zijn verhaal ontwikkelt zich dus sterk en dat komt deels door het heel sterk acteren van Charlie Plummer, die geloofwaardigheid en zwaarwichtigheid naar zijn rol brengt. Dat én het niet forceren van een of andere romantische relatie - die is er, maar wordt goed aangebracht, - maakt van deze film een topper.

De gemiddelde Young Adult boekverfilming in het dramagenre is matige hap om heel snel te vergeten. Words on Bathroom Walls toont dat dit toch wel eens even anders kan. Een sterk verhaal, een sterke visuele uitwerking en een fenomenaal spelende Charlie Plummer maken van deze film een topper.

9/10