Blu-ray Review: Wonder Woman 1984

Format: Blu-ray Genre: Actie Speelduur: +/- 151 minuten

Regisseur: Patty Jenkins

Acteurs: Gal Gadot, Chris Pine, Kristen Wiig, Pedro Pascal, Robin Wright, Connie Nielsen, ...

Beeld 2.40:1 Taal: Dolby Atmos DD+ | Engels Dolby Atmos TrueHD | Frans DD 5.1 | Frans, Engels

Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Scene Studies, Making of, Small but mighty, Meet the Amazons, Gag Reel, Black Gold Informercial, Wonder Woman 1984 Retro Remix, Gal & kristen: Friends Forever, Gal & Krissy having fun

Het DC-universum mag in filmland dan minder geslaagd zijn met Batman vs Superman en Justice League - de Snyder Cut deed het béter, - maar de nevenfilms doen het goed. Aquaman, Joker, Shazam... ze waren geweldig. Maar ook Wonder Woman was een goede, vermakelijke film. Gal Gadot mocht opnieuw in het pakje van Wonder Woman kruipen voor Wonder Woman 2... Euh 1984.

Nee, er zijn geen 1983 Wonder Woman-films geweest voor deze. De film speelt zich af in dat jaar. Een tijdssprongetje dus en jaren '80's vibe. Die vibe wordt volledig omarmd. Het begin van de film is supercool, met een stoet aan amazones in coole scènes, maar daarna flitsen we dus verder naar Diana die er een ander leven op nahoudt als wetenschapper in het wereldberoemde Smithsonian museum. Het is die setting die de aanleiding is voor het verhaal en de slechterik Maxwell Lord die opduikt, omdat er een steen opduikt die de kracht heeft om wensen in vervulling te laten komen. De manier waarop dat aangebracht wordt, en het verhaal opgebouwd wordt is best goed. De film kent een balans tussen actie, personage-opbouw en relaties tussen personages onderling. Pedro Pascal, die hét hot item werd in Hollywood dankzij zijn rol in The Mandalorian, speelt Maxwell Lord uitstekend en er wordt gebouwd aan de relatie tussen Diana en het personage Barbara - die later Cheetah wordt. Kristen Wiig speelt die rol en met haar hebben we meer problemen.

Het is niet de beste actrice en wat ons betreft spartelt ze met haar vertolking van Cheetah in het water. De special effect errond zijn wel niet echt om naar huis te schrijven, dus dat kan ook zijn impact hebben. Voor de rest ziet het er allemaal wel allemaal goed uit en is het entertainend. We zeiden al dat het verhaal goed opgebouwd wordt, maar Patty Jenkins heeft geprobeerd er niet teveel actie in te stoppen. Enerzijds goed, want superheldenfilms bevatten soms tevéél actie, maar hier is Jenkins te karig geweest met actie. Het duurt ook vrij lang vooraleer Diana haar Wonder Woman plunje aantrekt, dus er zitten wel enkele creatieve keuzes in de film die we graag anders hadden gezien. Maar het is een leuke film. Steve Trevor keert terug - hoe dat gebeurd, willen we niet verraden - en Pedro Pascal steelt echt wel de show als de grote schurk die wereldoverheersing wil. Het is een lange film, met niet teveel actie, maar toch verveelt het geen moment.

De eerste Wonder Woman-film is misschien nog wat beter, maar als sequel is het een goede. De sfeer en de setting zijn goed en de hele vibe die de regisseur neerzet is sterk. Kristen Wiig als Barbara / Cheetah is een minpuntje en er is misschien iets té weinig actie, maar Gal Gadot speelt een goede Diana / Wonder Woman en ondanks zijn lange speelduur een entertainende film.

7,5/10