Blu-ray Review: Wolf Hound

Genre: Actie

Speelduur: +/- 130 minuten

Regisseur: Michael B. Chait

Acteurs: James Maslow, Trevor Donovan, John Wells, John Turk, ...

Beeld: 2.39:1

Taal: DD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

Het is weer eens tijd voor een Wereldoorlog II-film die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Deze keer eentje over een piloot die met zijn eskader in een vijandelijke hinderlaag wordt gelokt en neergeschoten wordt. Geen revolutionair verhaal, maar dat moet ook niet altijd. Is het de meer dan twee uur waard?

De film doet het zonder echt bekende koppen, dus moet het verhaal sterk zijn om de actie te dragen en de actie er wel goed uitzien. Dat eerste is al niet echt het geval. Het verhaal is er eentje van piloot Holden die neergeschoten wordt boven Frankrijk dat door de Nazi's bezet wordt, en vanop de begane grond zijn crew gaat bevrijden, die gevangen genomen werden. Het lijkt heel dunnetjes gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar de uitwerking kan niet overtuigen. Het verhaal lijkt heel erg te blijven steken in het zand der clichés en een heroïsche held te willen neerzetten met Kapitein David Holden.

Geen erg boeiende film dus, en dan heb je wel een probleem, omdat de film ruim twee uur duurt en eigenlijk nooit overtuigt. De actie trouwens ook niet. Die is wel voldoende aanwezig, maar je voelt dat het budget niet al te hoog was, en er geen ruimte was om verschillende takes te doen of grootschalige gevechten op te zetten. Wat wel zo is, is dat er overtuigende beelden zijn van dogfights. Nochtans ook niet goedkoop om middels CGI te produceren, maar die zien er dan weer wel waarachtig en cool uit. Een vreemd contrast met veel van de actie in de film. Wolf Hound stelt dus vooral teleur. Zowel qua verhaal als acteerprestaties, en is toch één van de minste oorlogsfilm sinds lange tijd.

Wolf Hound bewijst wel één ding, en dat is dat niet alle oorlogsverhalen resulteren in een boeiend verhaal. De film is te lang, de actie te karig en niet goed genoeg. De dogfights zien er wonderwel goed uit, maar het is niet genoeg om er een boeiende film van te maken.

5/10