Blu-ray Review: Without Remorse

Format: Blu-ray Genre: Actie Speelduur: +/- 109 minuten

Regisseur: Stefano Sollima

Acteurs: Michael B. Jordan, Jamie Bell, Guy Pierce, Jodie Turner-Smith, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels DD 5.1 | Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: John Kelly Reborn, Wath Your Six, Battle Mode, Murmansk

Label: Paramount Pictures

Tom Clancy. Een naam die geen bel, maar een klokkentoren doet rinkelen bij de mensen die houden van een goede thriller. Van Splinter Cell, naar The Division en Rainbow Six... Allemaal bekende namen in gameland. Ook in fimland zijn er al genoeg Tom Clancy-films verschenen, met Without Remorse als nieuwste project.

Without Remorse's protagonist is John Kelly, één van de meest bekend personage uit het Tom Clancy-oeuvre, en in deze film draait het eigenlijk min of meer om wraak. Dat klinkt voor een actiefilm weer heel erg cliché, maar het wordt wel goed aangepakt. We zien Kelly ten midden de actie om de tuin geleid worden door zijn oversten en een reddingsoperatie loopt compleet mis. Dat wordt vrij goed in beeld gebracht, en de beweegredenen voor zijn wraakgevoelens wordt extra gewicht meegegeven om dat zijn vrouw die overlijdt, nog eens zwanger blijkt, ook. Daarna blijkt er ook nog eens één of ander complot gaande.

Waar het eerste halfuur een goed verhaal verteld wordt, verwatert het wel na dat eerste halfuur. Niet dat het niet degelijk blijft, maar de clichés blijven zich daarna opstapelen en er komt niets verrassend meer. Eén ding heeft de film wel mee: hij heeft een goede cast. Michael B. Jordan zet wel een gekwelde held neer met Kelly, en doet dat op een overtuigende manier, Ook Guy Pierce en Jamie Bell vallen alles behalve uit de toon en ook de actie blijkt nog goed. Hij blijft spannend en entertainend om naar te kijken, maar het is een volledig ander verhaal dan het bronmateriaal was, en het originele en sterke begin krijgt geen navolging. Desalniettemin de moeite om als actiefan te kijken.

Promoten als een Tom Clancy-verhaal hoeft niet. Het is een volledig ander verhaal dan waar het zogezegd op gebaseerd is. Enkel de naam van het hoofdpersonage raakt nog wal met het universum. Na een sterk begin wordt het heel wat minder, maar het blijft entertainend.

7,5/10