Blu-ray Review: Westworld - Seizoen 3

Format:Blu-ray Genre: Sci-fi, Actie Speelduur: +/- 8 X 60 minuten

Regisseur: Richard J. Lewis, e.a.

Acteurs: Jeffrey Wright, Thandie Newton, Evan Rachel Wood, Ed Harris, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DTS-HD Ma 5.1 | Engels DD 5.1 | Frans, Duits, Spaans

Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans, Frans, Deens, Duits, Portugees, Fins, Noors, Zweeds, Koreaans

Extra's: 6 Featurettes, 4 Welcome to Westworld Featurettes, Creating Westworld's Reality

Westworld zorgde enkele jaren geleden voor een bom wanneer zijn eerste seizoen gereleased werd. Het concept van een western themapark waar mensen op menselijke robots hun meest vleselijke en vreselijkste lusten konden uitleven die niet kunnen in het echte leven. Hoe langer hoe meer werden die androïden zich bewust met wat er allemaal gebeurde. Na twee seizoenen heeft Westworld zich gevestigd als een fantastische reeks. Kunnen de makers dat niveau aanhouden?

Hoe er naar het einde van het tweede seizoen gewerkt werd, deed al vermoeden dat er voor het derde seizoen een tonale shift zat aan te komen. De hosts die in opstand kwamen zorgden voor een einde van de parken die Delos runde. Daardoor krijgen we dus een shift in toon en focus voor het derde seizoen. We twijfelen er ook niet aan dat dit voor de kijkers wennen zal zijn, want in de plaats van een intelligente sci-fi-reeks met existentiële vragen, krijgen we in dit derde seizoen meer een actievol thriller-verhaal voorgeschoteld dat eigenlijk qua vorm lijkt op een dertien-in-een-dozijn sci-fi film. Toch is er een groot verschil tussen zulke matige vehikels en het derde seizoen van deze reeks.

Goed, er zitten minder intelligente plotlijnen in en het einddoel is meer rechttoe-rechtaan met Dolores en co die gerechtigheid willen voor hun soort, maar voorts blijven er wel boeiende twists in de verhalen komen en wordt er nog steeds met heel veel overgave geacteerd door de cast die de voorbije twee seizoenen de reeks mee groot maakten. Het is een dunne en slappe koord waarop de makers moeten balanceren, maar ze slagen er in de shift in toon en focus boeiend te maken en niet te vervallen in actie-clichés of hersenloos gewauwel. Er zit echt nog wel wat intelligente verhaallijnen in, zoals de vraag of vrije wil echt wel 'vrij' is, alleen gaat het allemaal wat minder diep. Ondanks die dingen blijft het echt van de eerste tot de achtste aflevering heel erg boeiend.

De makers van Westworld hebben met dit derde seizoen een risico genomen door de boel over een andere boeg te gooien. Ze spelen niet op veilig, en dat is te bewonderen, en ze weten het ook nog eens tot een goed einde te brengen. De vertolkingen blijven van een hoog niveau, het verhaal is iets minder diepgaand, maar het blijft allemaal heel erg boeiend.

8,5/10