Blu-Ray Review: Voyagers

Format: Blu-ray Genre: Drama, Sci-fi Speelduur: +/- 108 minuten

Regisseur: Neil Burger

Acteurs: Lily-Rose Depp, Colin Farrell, Tye Sheridan, Fionn Whitehead, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

De ruimte blijft een enorm interessant onderwerp om films over te maken, en meer bepaald over wat er later allemaal kan gebeuren. In Voyagers wordt er een interessante vraag gesteld: wat als je een hoop jongeren op weg stuurt naar een planeet die pas 86 jaar later bereikt wordt door hun kleinkinderen en er slechts één volwassene meereist? Een interessant vraagstuk.

Een interessant vraagstuk én een moreel dilemma. Want de film begint enorm goed, met kinderen, baby's die geboren worden en nooit de buitenwereld zien en zo voorbereid worden op een leven lang in een ruimtestation op weg naar een planeet die enkel hun kleinkinderen zullen zien. Dat stelt heel pertinente en interessante vragen, alleen gaat de rest van de film daar niet op voort. Het blijft nog interessant tot Colin Farrell zijn personage sterft tijdens een onderhoud buiten de capsule, maar vanaf dan wordt het een tienerdrama dat nog wel probeert de vraag te stellen hoe een groep jongeren zich gedraagt wanneer ze het blauwe drankje niet meer drinken en alle remmingen wegvallen, maar het is onvermijdelijk dat het een tienerdrama wordt dat vrij rechtlijnig is.

En toch blijft het allemaal heel erg degelijk. Dat komt in de eerste plaats omdat je als kijker benieuwd bent waar het gaat eindigen, die missie. En omdat Lily-Rose Depp - dochter van - en Tye Sheridan gewoon een heel sterk acterend duo zijn. Zij proberen de boel bij elkaar te houden terwijl de rest zich laat gaan in perversheden. Seksueel én qua geweld. Maar het tienerdrama-sfeertje ontsnappen ze niet en het is dat wat de film tegenhoudt écht goed te zijn. Maar dat het een degelijke sci-fi drama blijft is ook een feit.

Lily-Rose Depp en Tye Sheridan doen het allebei goed in een film die razend interessant start met boeiende morele overwegingen en vraagstukken, maar gaandeweg verwaterd in een tienerdrama in de ruimte. Toch blijft er een bepaalde mate van interesse bij de kijker en blijft het een degelijke sci-fi film.

7,5/10