Blu-ray Review: Vikings - Seizoen 6 Deel 1 & 2

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 20 X 45 minuten

Regisseur: Steve Saint-Leger, e.a.

Acteurs: Gustaf Skarsgard, Alexander Ludwig, Katheryn Winnick, Peter Franzen, ...

Beeld: 1.89:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels , DD 5.1 | Frans, Duits Ondertitels: Nederlands, Frans, Deens, Zweeds, Noors, Fins

Extra's: The Legacy of Lagertha, The Epic Worlds of Vikings, Audiocommentaar, Deleted Scenes

Label: Warner Home Video0

Vikings is sinds 2013 uitgegroeid tot één van de populairste series van de laatste tien jaar. Game of Thrones-hypetoestanden werd het niet, maar het groeide wel uit tot een legacy-reeks van de Noorse strijdkrachten. Het zesde seizoen is meteen ook het laatste. Het eerste deel van dat zesde seizoen verscheen al op Blu-ray, maar nu verschijnen deel 1 en 2 samen.

Het slot dus, en dat begint met een nieuwe leider. Bjorn wordt niet geportretteerd als een meedogenloze leider, maar net een leider die peinst over de morele zaken van wat ze doen. Dit laatste seizoen gaat dus iets dieper in op de persoonlijkheden, al heeft Vikings dat altijd wel al een beetje uitgediept. Maar het probleem van het zesde seizoen als geheel ligt hem meer in de verschillende draden die geweven worden. Er zijn veel personages die hun verhaal nog moeten afgerond zien, en de reeks springt in deze twintig afleveringen een beetje van de hak op de tak. Het tempo en het verhaal wordt door de regisseurs dus niet echt strak gehouden en soms kan het verwarrend overkomen.

De verhalen blijven desondanks wel boeiend en wanneer we zeiden in onze recensie van deel 1 van het zesde seizoen dat het naar iets toewerkt, doet het dat inderdaad. Ondanks het van de hak op de tak springen en de vele verhaallijnen en personages die moeten afgerond worden, is het een sluitend geheel geworden met een goéd einde. En dat is al best zeldzaam bij populaire langlopende reeksen. Neem daar nog bij dat de actie die we dit seizoen nog zien echt wel goed is, net zoals voorgaande seizoenen en je hebt een sterk laatste seizoen dat wel zijn minpunten heeft.

Het zesde en laatste seizoen van Vikings stelt niet teleur. De actie is aanwezig én goed, maar het verhaal heeft hier en daar moeite met de focus te houden omdat er veel personages en verhaallijnen zijn die afgerond moeten worden. Desondanks komt het allemaal goed samen en weet de reeks zijn fans een goed en samenhangend einde te geven. Dat is soms anders...

8/10