Blu-ray Review: Vesper

Genre: Drama, Avontuur

Speelduur: +/- 114 Minuten

Regisseur: Kristina Buozyte, Bruno Samper

Acteurs: Raffiella Chapman, Eddie Marsan, Rosy McEwen, Richard Brake, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

Het aantal doemdenkers dat voorspellen dat onze samenleving op een dag gaat instorten door één of andere ecologische ramp, is niet op 1, wat zeg ik, 100 handen te tellen. De ene voorspelling al donkerder dan de andere. Ook in de filmwereld is dat een bron van inspiratie, want er is alweer een dystopische film verschenen met 'Vesper'.

In deze apocalyptische wereld ligt een ecologische ramp aan de basis van alle ellende. Maar het is vooral een verhaal over een dochter die met haar zieke vader probeert te overleven in een barre wereld. Ook niet geheel nieuw, maar de manier waarop het verhaal hier verteld wordt, en alle elementen die in de wereld aanwezig zijn, zijn wel cool uitgevoerd. Goed, de regisseur maakt gebruik van veelal donkere en groene tinten in zijn beelden, maar het design van de futuristische elementen is echt wel goed. Van de grote bouwsels, tot vreemde flora tot aan het zwevend rond robotdingetje waar Vesper een gezichtje heeft opgetekend. Dat laatste zijn leuke dingen die het verhaal een eigen smoel geven.

Er wordt na een tijdje een nieuw personage in de film gegooid die de hulp van Vesper vraagt en haar in ruil wil tonen waar de bazen zitten die de wereld onder de knoet houden. Vanaf dan wordt de film meer een standaard verhaal, en vergeet het zijn eigen smoel bijwijlen te tonen. Toch blijft het een aangename film die het verhaal dat het probeert te brengen wel goed uitdiept en leunt op een uitstekende acteerprestatie van de jonge Raffiella Chapman. Vooral de setting blijft heel erg goed en toont dat dit niet zomaar een film is met een laag budget dat snel in mekaar werd geflanst. Het blijft wel interessant, ondanks het gebrek aan eigen smoel in het tweede deel van de film.

Halverwege de film verliest Vesper zijn eigen smoel wat, maar dat neemt niet weg dat Vesper echt wel een degelijke sci-fi film is die mooie beelden toont en qua design van het dystopische top mag genoemd worden. Een film die de moeite waard is om te checken.

Bron: Persbericht