Blu-ray Review: Unhinged

Format: Blu-ray Genre: Thriller Speelduur: +/- 90 minuten

Regisseur: Derrick Borte,

Acteurs: Russell Crowe, Caren Pistorius, Gabriel Bateman, Jimmi Simpson, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertiteling: Nederlands, Frans

Irritaties groot en klein, iedereen maakt het elke dag wel mee. Een heel erg bekend fenomeen onder wie regelmatig in de auto zit, is het zich irriteren aan het rijgedrag van andere autobestuurders. Op de baan worden de meest kalme mensen wel eens agressief achter het stuur. Al staat er nooit iemand stil bij wie er juist achter dat andere stuur zit. Dat had de vrouw uit Unhinged beter wél gedaan.

Want daar gaat Unhinged uiteindelijk over: een vrouw die zich al de hele dag irriteert aan van alles en nog wat en uiteindelijk haar 'cool' verliest als de chauffeur voor haar heel erg traag rijdt. Een moment dat er voor zorgt dat de rest van de filmtijd een enerverende ervaring wordt. Die andere chauffeur wordt vertolkt door Russell Crowe. De momenten voor hun confrontatie worden we getoond hoe zijn personage extreem agressief kan zijn. Zijn personage wordt dus sterk neergezet vanaf het begin en dan weet je wanneer Rachel wild gebarend hem voorbij rijdt, dat het kan ontploffen. Eerlijk gezegd komt Rachel er ook niet sympathiek van af. De man vraagt een sorry, maar krijgt hem niet. Deed Rachel dat was de kous af.

.

Maar dan zou het best een saaie film zijn, en dus krijgen we een thriller-ervaring van een man die doordraait, en een vrouw die door haar rij-agressie moet vluchten met haar zoon. Crowe speelt dus een man over de rooie. Een psychopaat. Hij laat zich gaan en vertolkt de rol echt wel sterk. Anderzijds weet de regisseur het thriller-achtig sfeertje niet helemaal ten top te laten komen. En dan is er ook Caren Pistorius, die als Rachel echt wel onsympathiek wordt neergezet. De verkeersagressie lijkt buiten proportie en hadden ze dat beter kunnen kaderen, dan leefde we meer mee met haar en was het thriller-aspect aangrijpender geweest. Wat niet wil zeggen dat dit geen goede film is. Crowe is sterk, het is bijwijlen spannend en de actiemomenten zijn goed. Alleen zat er veel meer in.

Russell Crowe laat de laatste jaren niet meer zo'n opmerkelijke acteerprestaties zien, maar in Unhinged laat hij zijn talent spreken. Hij leeft zich uit als een psychopaat die door verkeersagressie helemaal over de rooie gaat. Rachel haar personage is helaas niet goed uitgewerkt en het thriller-sfeertje wordt niet helemaal uitgebuit, maar het blijft een degelijke thriller.

7,5/10