Blu-ray Review: Tom & Jerry

Regisseur: Tim Story

Acteurs: Chloe Grace Moretz, Michael Pena, Colin Jost, Rob Delaney, ...

Beeld: 1.85:1 Taal: Dolby Atmos True HD | Engels DD 5.1 | Vlaams, Nederlands, Engels, Frans, Spaans

Ondertitels: Nederlands, Spaans, Frans, Engels

Extra's: Deleted Scenes, Gag Reel, Behond the Scenes

Label; Warner Home Video

Tom & Jerry is één van de meest iconische duo's uit de televisiegeschiedenis. De bekendste kat en muis ter wereld maken mekaar het leven al 80 jaar zuur. Ook in mijn kindertijd was het één van de meest bekeken tekenfilms en voor de huidige generatie kinderen is er nu een heuse bioscoopfilm. Weten Tom & Jerry nog steeds te bekoren met hun fratsen?

Voor deze film werd gekozen voor een mix van live-action en animatie. Tom, Jerry en nog enkele anderen dieren zijn geanimeerd in de echte wereld. Een beetje naar het voorbeeld van Space Jam of Who Framed Roger Rabbit. Tom en Jerry trekken de stad in en Jerry neemt zijn intrek in een hotel, net als de bruiloft van de eeuw doorgaat. De wijsneus Kayla die zich in het hotel heeft gebluft brengt Tom binnen om Jerry op te ruimen. Vanaf dan weet je al waar het naartoe gaat. Qua verhaal moet je dan ook niets origineels of diepgaand verwachten. Het is situatiecomedy en Tom en Jerry hadden gewoon een nieuwe plaats nodig om mekaar het leven zuur te maken. Hier dus het hotel en de stad.

Tim Story weet als regisseur toch wel de sfeer van de oude cartoons naar de live-action/animatiefilm te brengen. Er zijn klassieke gags zoals het verschuiven van het muizenholletje, Tom die iets zwaar op zijn hoofd krijgt, maar er zijn ook originele grappen. Die mix maakt het best een lollige bedoening. Bovendien worden de originele geluiden van Tom en Jerry gebruikt, wat een pluspunt is. Ook de live-action acteurs doen het best goed. Ken Jeong brengt een absurde chef ten berde en Chloe Grace Moretz weet ook wat humor in de film te brengen. Maar zoals we al zeiden: het verhaal is flinterdun en niet alle grappen van de echte acteurs landen of blijven hangen. De film is dus af en toe hit-and-miss, maar zolang Jerry en Tom in beeld komen en elkaar 'den duvel' aandoen, blijft het amusant. De film vertrouwt dus op zijn animatiefiguren, want de gewone personages hebben het soms moeilijk.

Een cartoonduo wiens carrière vooral uit korte tekenfilms bestaat en vooral gewoon in een woonkamer avonturen beleven doortrekken naar een live-action/animatiefilm in een grote stad en hotel is niet simpel. De geest van Tom & Jerry wordt toch goed gegrepen in de film en wanneer het duo in beeld is, is het gewoon amusant. Het verhaal is zeer dunnetjes en de live-action personages niet altijd sterk, maar de film blijft recht en is tof voor jong én ouder.

7,5 / 10