Blu-ray Review: Tolkien

Regisseur:Dome Karukoski

Acteurs: lilly Collins, Nicolas Hoult, Colm Meany, Callum Tolkien, Craig Roberts, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans, Spaans, Engels

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Italiaans, Spaans

Extra's: First Look, Verwijderde Scènes, audiocommentaar van de regisseur, Galerij

Label: 20th Century Fox Home Entertainment

J..R.R. Tolkien is verantwoordelijk voor één van de meest interessante popcultuurfenomenen van de afgelopen decennia. Dan hebben we het natuurlijk over The Lord of the Rings en The Hobbit. Boeken die ongelofelijk populair waren en zijn en ontsproten in een reeks van films die de box office hebben gedomineerd. Dat hij een biografische film krijgt, is dus alles behalve verrassend te noemen. Maar leren we Tolkien ook echt kennen, of is het een slap fluff-piece?

In Tolkien maken we de beroemde auteur mee in zijn heel jonge dagen, wanneer hij nog school liep en zijn karakter, denken en creatieve zenuwbanen nog gevormd werden. Nicolas Hoult mag de vertolking van de jonge John Tolkien in goede banen leiden en over zijn vertolking valt weinig negatiefs te zeggen. Hij weet de verbeeldingskracht en nieuwsgierigheid naar fictie van Tolkien goed over te brengen. Betekent dat meteen dat 'Tolkien' een sterke film is? Niet echt. De toon is wat braaf, ietwat saai zelfs en pas wanneer de wereld in verval raakt door de Eerste Wereldoorlog, krijgt de film een beetje punch mee.

Omdat we daar pas echt de fantasie van Tolkien gevormd zien worden. Aan het front begint het in zijn hoofd allemaal wat samen te komen. Alles zal wel gedramatiseerd zijn en niet alles zal kloppen. De familie van Tolkien sprak zijn zegen immers niet uit over de film - ondanks dat achterkleinzoon Callum Tolkien een soldaat vertolkt in de film. Maar qua biografische films valt dat onder het 'normaal'. Desondanks zit er overall wat weinig tempo in en kan ook het liefdesverhaaltje amper boeien. Is het daarom een slechte film? Dat nu ook weer niet. Tolkien is wel interessant genoeg om uit te kijken, ook al omdat je op het einde een iconisch momentje meekrijgt en Hoult gewoon erg goed is. Maar de auteur wiens schrijfsels leidde naar epische films, verdient misschien wel een absolute topfilm.

Tolkien is die topfilm dus niet, maar overall kunnen we toch spreken van een degelijke biografie, met een sterke vertolking van Hoult. Het tempo ligt laag, gaat halverwege de lucht in en zakt uiteindelijk weer, maar het weet net genoeg te boeien om de haast twee uur durende film uit te zitten. En de extra's? Die zijn ook wel interessant.

7/10