Blu-ray Review: Three Thousand Years of Longing

Genre: Drama, Fantasy

Speelduur: +/- 108 Minuten

Regisseur: George Miller

Acteurs: Idris Elba, Tilda Swindon, Nicolas Mouawad, ...

Beeld: 1.85:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Ondertitels: Nederlands

De geest in de fles, of de lamp, zijn verhalen die we allemaal wel kennen. Het meest bekende wellicht dat van Aladdin, de Disney-film. Robin Williams in de tekenfilm en Will Smith in de live-action bewerking zijn wellicht de twee bekendste wensgeesten in het collectieve geheugen. Met Idris Elba zijn Djin, komt er eentje bij.

George Miller heeft van deze film een verhaal gemaakt van contrasten. Het is Tilda Swindon's personage Alithea die per ongeluk de Djin bevrijdt van een voorwerp dat ze op de markt in Istanbul kocht. Zij is pragmatisch, beredeneert en wat een eenzaat. De Djin vertelt dan weer de meest kleurrijke, fantasierijke verhalen die haar verlangens moeten prikkelen, want ze weet niet wat wensen. Het samenspel tussen Idris Elba en Tilda Swindon is echt wel heel erg leuk en de personages worden door beiden goed ingevuld.

De scènes vanuit Alithea's perspectief spelen zich af op de hotelkamer, die van de Djin's perspectief, in allerlei fantasiewerelden. Die gedeeltes worden eigenlijk heel erg leuk in beeld gebracht. De cinematografie en het kleurgebruik tijdens de Djin zijn verhalen zijn heel erg sterk en vormen een meerwaarde in contrast met de 'saaie' omgeving van Alithea. Zelfs de CGI zit heel erg goed. De geest van Elba, wanneer hij bevrijdt wordt, ziet er beter uit dan die van de miljoenenbudgetfilm Aladdin. Maar bovenal is dit een modern sprookje dat heel erg sterk voor de dag komt.

Three Thousand Years of Longing is een uitstékende film. Een modern sprookje met mooie contrasten tussen de personages en fantasierijke verhalen die prachtig breken met het realisme van Alithea's leven. Een must-see.

9/10