Blu-ray Review: The Witches

Format: Blu-ray Genre: Fantasy, Horror Speelduur: +/- 104 minuten

Regisseur: Robert Zemeckis

Acteurs: Anne Hathaway, Octavia Spencer, Stanley Tucci, Jahzir Bruno, ...

Beeld 2.40:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Deleted Scenes, 3 Featurettes: The Making of, Roald Dahl: The Story Behind The Witches, The Witches: Mouse-Maker Potion, Gag Reel

De boeken van Roald Dahl zijn wel in ieders jeugd opgedoken. Van Matilda, de Grote Vriendelijke Reus tot Sjakie en de Chocoladefabriek... uit de koker van de Welshman zijn heel wat klassiekers gekomen. Nog eentje van Dahl is natuurlijk 'De Heksen'. Samen met heel wat van zijn boeken werd ook deze titel verfilmd, ruim dertig jaar geleden al. Na dertig jaar is er nu ook de remake van die film.

The Witches uit 1990 is een klassieker, en dan is het moeilijk om een film die zulke typische nostalgische '90's familiefilmsfeer met zich meedraagt sterk te brengen. Toch heeft de film enkele goede troeven: Chris Rock als de vertelstem, Octavia Spencer als de grootmoeder en Anne Hathaway als de opperheks én veel betere CGI. Dat laatste is belangrijk, want wie het verhaal kent, weet dat de jonge kinderen omgetoverd worden tot muizen door de heksen. Het niveau van die CGI is heel erg hoog, en het stemmenwerk van de kinderen is zo goed dat dit gedeelte heel erg sterk uit de verf komt.

Nu, het verhaal op zich is wat het is en regisseur Robert Zemeckis is niet echt afgeweken van het originele verhaal. Veel scènes lijken rechtstreeks overgenomen en gewoon opnieuw gefilmd. Enerzijds hadden we misschien wat meer origineel werk willen zien, maar anderzijds weet Zemeckis de sfeer van de '90's-film wel te recreëren. Dan is er nog Anne Hathaway. zij zet de opperheks immens goed neer. Ze zit heel erg goed in haar rol. Anjelica Housten - die later ook Morticia neerzette in The Adams Family - deed dat ook heel goed, maar Hathaway haar vertolking heeft nog iets extra's. Sterke vertolkingen dus en de film die een heel leuke sfeer mee krijgt. Het is altijd gevaarlijk wanneer men een klassieker van Dahl jaren later opnieuw wil maken - kijk maar naar Charlie and the Chocolate Factory uit 2005, - maar The Witches lukt het wonderwel.

Het is natuurlijk geen hoogst origineel verhaal, maar de sterke vertolkingen, de goede regie en de leuke sfeer maken van deze remake zowaar een betere film als het origineel. Anne Hathaway steelt de show, samen met Octavia Spencer, die gewoon véél beter acteert dan de grootmoeder destijds.

8/10