Blu-ray Review: The United States vs. Billie Holiday

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 126 minuten

Regisseur: Lee Daniels

Acteurs: Andra Day, Trevante Rhodes, Garett Hedlund, Natasha Lyonne, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS HD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Billie Holiday is een iconische zangeres. De jazz-zangeres is één van de meest belangrijke zwarte artiesten in de muziekindustrie geweest, maar kende een tumultueus leven. Ideaal voet voor een biografisch drama. Maar dan wel eentje waar de waarheid wat aangedikt en verdraaid wordt.

Regisseur Lee Daniels zijn film beschrijven als een biografisch drama zou de waarheid geweld aandoen zijn, want dat is het eigenlijk niet. De film neemt één aspect van haar leven - het lied Strange Fruit dat over drugs ging - en gaat daar mee aan de loop. De film brengt meerdere correcte dingen aan, zoals dat lied en de FBI-agent die haar moest verleiden en waar ze uiteindelijk een stormachtige relatie mee had, maar veel dingen kloppen niet in de tijdlijn van haar leven. We hebben het allemaal moeten opzoeken, want we zijn geen muzikale geschiedkundige, maar veel dingen kloppen niet. Wanneer je de film bekijkt als een biografisch drama, is het gewoon geen goede film, omdat de waarheid erg veel geweld aangedaan wordt.

Als je hem kan loskoppelen van de realiteit, valt het allemaal nogal mee en zie je vooral een Andra Day die een geweldige vertolking neerzet als Billie Holiday. Zij speelt de rol enorm sterk, heeft een sterke stem en weet de dramatiek van wat haar personage overkomt goed neer te zetten. Ondanks die sterke acteerprestatie en dat we het proberen los te koppelen van wat er écht gebeurde, is het niet genoeg om de film te redden. Daarvoor springt het verhaal te veel van de hak op de tak en is het allemaal ongestructureerd en zijn er creatieve keuzes gemaakt die de film geen goed doen. In alle geval verdient Billie Holiday een betere film over haar leven.

Andra Day doet met haar vertolking Billie Holiday echt wel eer aan. Ze speelt sterk, goed en brengt haar emoties heel goed over. De film is echter niet zo goed gestructureerd en er loopt van alles mis. De waarheid wordt ook geweld aangedaan, maar zelfs als je het als fictie en niet als biografisch drama bekijkt, blijft het een matige film.

6/10