Blu-ray Review: The Twin

Genre: Horror

Speelduur: +/- 108 minuten

Regisseur: Taneli Mustonen

Acteurs: Teresa Palmen, Steven Cree, Tristan Ruggeri, Barbera Marten, ..

Beeld: 2.39:1

Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

Er wordt wel eens gezegd dat tweelingen een speciale band hebben en voelen wat de andere voelt. Een telekinetische band dus. Wellicht een fabeltje waarbij toeval meer een tol speelt dan effectieve feiten, maar het is een goed genoeg fabeltje om films rond te maken. Ook de horrorfilm Twin vertrekt vanuit dat principe.

De tweeling Elliot en Nathan geraken in een ongeval betrokken waarbij Nathan het leven laat. Om het te verwerken besluiten de ouders een andere omgeving op te zoeken: Scandinavië. Uiteraard gaan ze wonen in een afgelegen, veel te grote ranch en lijken de dorpsbewoners wandelende lijken. Veel meer cliché dan dat kan een horrorfilm niet beginnen. Het is iets wat de film de hele speeltijd niet van zich lijkt te kunnen afwerpen. De kleine Tristan Ruggeri speelt de rol van Elliot wel goed. 's nachts denkt hij dat hij Nathan is, maar mama Rachel lijkt te denken dat er meer aan de hand is en dat het allemaal een complot is om via haar zoontje iets op te roepen.

Het wordt dus een psychologische horrorthriller waarin vooral een aantal keuzes bizar lijken. Waarom hebben ze gekozen voor twee bedjes in de kamer? Waarom moet de foto van Nathan die omhooghangt zo oubollig en creepy ogen? Voor sfeer te zetten, wellicht, maar realistisch is dat niet. Nu goed, een horrorfilm is dat zelden, maar hier storen sommige van deze elementen toch wel. Ook al omdat de bochten die het verhaal maakt de film niet altijd ten goede komen. De film weet wel wat spanning te brengen, ook door de sterke vertolking van Tristan Ruggeri en Teresa Palmer als zijn moeder, maar er schort teveel aan om het een straffe horror te kunnen noemen.

Een slechte film is The Twin niet, maar het bevat teveel clichés en toevalligheden om van een frisse wind in het genre te spreken. Dat was wellicht ook niet het grote doel van de film, maar dankzij sterke vertolkingen van de jonge Ruggeri en Teresa Palmer, is het een degelijke psychologische horrorfilm geworden.

7/10