Blu-ray Review: The Stranger

Genre: Drama, Thriller

Speelduur: +/- 117 Minuten

Regisseur: Thomas M. Wright

Acteurs: Joel Edgerton, Sean Harris, Jada Alberts, Steve Mouzakis, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

De gemiddelde filmmaker neemt aan dat zijn publiek dom is. Dat klinkt hard, maar dat denken ze écht. Althans, dat ga je denken wanneer je de gemiddelde film ziet. Alles wordt bij het handje uitgelegd en weinig tot niets wordt aan de verbeelding over gelaten. The Stranger is niét zo een film.

The Stranger is dus een film die de kijker wat in het ongewisse laat. Henry Teague is een man met een strafblad, maar de omstandigheden daarvan worden ook niet helder meegedeeld aan de kijker. Dan zal de regisseur liever dingen impliceren. Wat niet helpt, is dat hij met Mark iemand tegenkomt die betrokken is bij schimmige zaakjes, maar de ontmoeting komt Henry wel goed uit. De film probeert een verhaal te vertellen en via dat verhaal de kijker zelf wat conclusies te laten trekken. Eerder zeiden we bij al dat sommige regisseurs denken dat de kijker dom is, maar deze regisseur neemt misschien aan dat zijn publiek enorm intelligent is.

Want het blijft allemaal onduidelijk. Al heeft de film wel een bepaalde grimmige, donkere meanderende sfeer die het geheel boeiend houdt. Ook al omdat het er allemaal erg knap uitziet en sommige shots uitstekend gefilmd zijn. De cinematografie is dus best knap én draagt bij tot de scènes. Het zijn niet zomaar mooie shots. Altijd leuk als een film dat doet in plaats van de wide shots enkel en alleen als opvulling gebruiken. Bovendien zijn de acteerprestaties van Edgerton en Harris echt sterk. Alleen is het dus de vraag in hoeverre het publiek mee zal zijn. Want je publiek niet inschatten als dom is één ding, maar genieën zullen het ook niet allemaal zijn.

De hedendaagse film heeft het verstand van de kijker afgestompt en deze regisseur wil ons met The Stranger wat doen nadenken. Dat lukt, maar of het niet teveel van het goede is, is maar de vraag. Maar de sfeer is wel goed, het tempo prima, de acteerprestaties echt sterk en de cinematografie neemt je mee.

8/10