Blu-ray Review: The Stand

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 9 X 55 minuten

Regisseur: Josh Boone, e.a.

Acteurs: Whoopi Goldberg, James Marsden, Amber Heard, Alexander Skarsgard, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Adapting The Stand, Gag Reel

Label: Paramount Pictures

'Based on the book by Stephen King'. Wanneer je die tagline ziet, heb je al bepaalde verwachtingen. De horrorschrijver zijn werk wordt al decennialang verfilmd en er lijkt geen eind aan te komen. Nu, The Stand wérd al eens verfilmd als vierdelige minireeks in de jaren '90. Net zoals IT. En net zoals IT, krijgt The Stand nu een remake. Levert dat een meerwaarde op tegenover meer dan 25 jaar geleden?

Aan de cast zal het niet liggen. De serie, die een duidelijke stelling van goed versus kwaad poneert heeft twee kleppers gecast om de twee uiteindes van het spectrum te acteren .Enerzijds is er Whoopi Goldberg als Mother Abagail die de mensen een uitweg en veilige haven wil bieden, anderzijds is er Alexander Skarsgard die als Randall Flag chaos wil creëren en zich wentelt in de wanorde die ontstaan is. Wanorde ontstaan uit een apocalyptisch event in de vorm van een virus waar enkel wie immuun was, wist te overleven. Dat klinkt in Covid-tijden bekend in de oren, al is het hier nogal wat erger. Nu, zelf zijn we niet heel bekend met het bronmateriaal, maar het is allemaal nogal wat cliché wanneer het gaat over het verloop van de mensen en hoe ze zich gaan gedragen na een soort van apocalyps. Op dat vlak verrast The Stand niet tegenover gelijksoortige reeksen. Gelukkig ziet het er wel heel goed uit, en weten de acteurs zich goed uit de slag te trekken.

De negen episode durende reeks kent een goed tempo en weet heel wat personages naar voren te schuiven, al blijven Mother Abagail en Randall Flagg de meest prominente personages in het verhaal. Skarsgard brengt wel niet echt de dreiging in zijn personage die we verwachten. Iets waar hij in zijn rol in True Blood destijds ook moeite mee had. Hij is niet dreigend van look of van aard en dat schemert door in de rol. Daarom mist het wat urgentie en is het uiteindelijk ook geen topreeks geworden, omdat je dan echt hoofdpersonages hebt die écht uitblinken. Nu is het allemaal gewoon degelijk en maakt het tempo en personages als de Trashcan Man, waar Ezra Miller wel het origineel personage uit de jaren '90-verfilming benaderd.

Of The Stand nu écht een remake nodig had, laat ik in het midden. Maar als je de originele reeks niet zag, is het sowieso een heel degelijke Stephen King-verfilming om te bekijken. Skarsgard mist dan wel wat dreiging, maar de rest van de cast doet het goed en het verhaal gaat aardig vooruit, ondanks de clichés die apocalyptische series met zich meedragen, en zo deze ook.

7,5/10