Blu-ray Review: The Secrets We keep

Format: DVD Genre: Drama, Thriller Speelduur: +/- 98 minuten

Regisseur: Yuval Adler

Acteurs: Noomi Rapace, Joel Kinnaman, Chris Messina, Amy Seimetz, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertiteling: Nederlands

De Tweede Wereldoorlog was een gebeurtenis waar enorm veel mensen bij betrokken waren, die onder orders opereerden en daarna nog altijd vrij in de samenleving wandelden. Je kon nu eenmaal niet iedereen opsluiten. Soms kan je dan wel al eens een Nazi tegenkomen, in de nadagen van de Wereldoorlog.

Dat is meteen waar de film over gaat. Protagoniste Maja heeft 16 jaar na afloop van Wereldoorlog II een nieuw leven opgebouwd, maar herinnert zich nog levendig de tragische gebeurtenissen van een SS Commandant die haar en haar familie en vrienden heeft opgejaagd tijdens de oorlog. Dat trauma wordt degelijk geschetst en wanneer de buurman zijn gefluit haar doet denken aan die commandant, slaan de stoppen bij haar door. Omdat het initieel goed wordt aangebracht en de set-up zijn werk doet, zijn we wel mee met het verhaal en waarom de stoppen doorslaan. Alleen is het vervolg van de film net dat tikkeltje minder goed.

Noomi Rapace speelt haar rol van Maja op zich helemaal niet slecht, maar de personages worden onvoldoende interessant gemaakt door het script. Er is een beetje een ontsluiting tussen de kijker en de personages waardoor je niet honderd percent meeleeft. Tegelijk is het doordraaien van Maja wel iets dat boeit, en vooral dat ze haar man moet overtuigen wordt een plot point dat de film moet dragen. Helaas kan de film de set-up geen pay-off geven, waardoor het begin eigenlijk het hoogtepunt is, en dat zou niet mogen. Het verhaal ontwikkelt zich niet enorm waardoor de vertolking van Rapace een beetje naar de achtergrond wordt verschoven, en de film niet verder komt dan middelmatigheid.

We hadden de film graag goed gevonden. Het fluitend deuntje wordt goed aangebracht en geeft de voorzet voor een interessante film. Helaas wordt die belofte niet ingelost en kan de film wel een beetje de aandacht houden, maar op geen enkel moment wordt je gegrepen door een initieel veelbelovend verhaal.

6/10