Blu-ray Review: The Secret Garden

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 99 minuten

Regisseur:Marc Munden

Acteurs: Dixie Egerickx, Colin Firth, David Verrey, Maeve Dermody, Edan Hayhurst, ...

Beeld 1.85:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertiteling: Nederlands, Frans

Als kind lijkt alles wel eens wat groter. Onze kamer in het ouderlijke huis, de tuin waar we in opgroeiden... als volwassen persoon stelt de werkelijkheid je dan meestal een beetje teleur. Net zoals een gigantisch huis en enorme tuinen voor een rijk iemand minder begeesterend zijn dan voor een kind. Maar wanneer je als kind de kans krijgt om een enorm huis en een domein te verkennen....

Dan krijg je een film als The Secret Garden. Het begint allemaal heel dramatisch, met de 10-jarige Mary die haar ouders verliest en bij haar oom in een gigantisch huis met aanpalende gigantische tuinen moet gaan wonen. Klinkt als een droom. Maar het huis ziet er heel erg donker uit. Alles behalve sprookjesachtig en dat geldt ook voor de tuinen. Later in de film komen we te weten hoe dat er vroeger aan toe ging en dat geeft het dan weer een meer sprookjesachtige sfeer mee. Een sprookje dat wat dramatisch uitdraaide. Belangrijk is dan dat het kind dat Mary gestalte geeft een soort van charisma heeft dat van het scherm spat.

Dat heeft Dixie Egerickx wel. Ze weet een kind neer te zetten dat rouwt om haar ouders, maar tegelijk een ontdekkingsdrang heeft en haar levenslustigheid niet verliest. Ze trekt daarin de zoon van haar oom mee die ziek is en zijn kamer niet uit mag en wanneer ze een geheime tuin ontdekken wordt het pas echt interessant en wat sprookjesachtig. De kinderen zijn dus de ster van de film, en niet Colin Firth, die er wat getelefoneerd bij staat te acteren. Gelukkig doet zijn mindere vertolking niets af van het feit dat het een leuke film vol verwondering en leuke fantasy-sprookjeselementen is. Een dik anderhalf uur dat je jezelf als kijker niet beklaagd.

The Secret Garden is dat soort film dat je niet veel meer ziet. Waar kinderen verwondert zijn om simpele dingen. Niet dat het allemaal simpel blijft, maar het verhaal is relatief eenvoudig, maar leuk uitgevoerd met kinderen die sterk spelen. Sterker als de grote naam in de cast.

8/10

Game4Me