Blu-ray Review: The Rental

Format: Blu-ray Genre: Drama, Horror Speelduur: +/- 88 minuten

Regisseur: Dave Franco

Acteurs: Dan Stevens, Alison Brie, Sheila Vand, Jeremy Allen White, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DTS-HD Ma | Engels, Ondertiteling: Nederlands

Een groepje mensen en een vakantiehuisje, dan denk je maar dat het één kant op kan en dat is de kant van een horrorfilm waar de slachtoffers één voor een... euh geslachtofferd worden. Genoeg films in die trend die absoluut slecht of matig zijn, en The Rental heeft ook die premisse. Kan de film wat anders brengen?

De film brengt twee koppels samen in een afgehuurd vakantiehuisje. Charlie en zijn vrouw Michelle, en Josh samen met Mina. Josh werd aan Mina voorgesteld door Charlie. Dat het geen gewoon filmpje wordt, merk je al aan de sfeer die de filmmaker wil zetten met zijn beeldvorming, geluid en de manier waarop de vakantiegangers arriveren aan het huisje. De onderlinge sfeer loopt snel gespannen omdat bepaalde geheimen bovenkomen, zoals - verrassing! - bedrog. Op zich niet helemaal origineel, maar de personages worden wel sterk uitgebouwd en doorheen de vrij korte speelduur evolueren ze deftig.

Het helpt natuurlijk dat de cast ook sterk staat te acteren. Alison Brie en Dan Stevens spelen het koppel dat het moeilijk heeft heel erg goed, maar vooral Sheila Vand staat sterk te acteren. Maar de onderlinge spanningen zijn niet alles wat het spannend maakt. Er gebeuren nog van alle vreemde dingen waar niet meteen een verklaring voor is. Dave Franco, broertje van, regisseert zijn eerste film met strakke hand en weet de elementen allemaal goed met mekaar te verweven waardoor je als kijker tot het einde op het puntje van je stoel zit.

The Rental is echt wel een prima film en misschien wel een van de verassingen van het eindejaar, want de film verscheen eind december in de winkelrekken. Wie van sterke vertolkingen en goede personages in een eng thrillersfeertje houdt, is met The Rental aan het goede adres.

8,5/10