Blu-ray Review: The Operative

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 116 minuten

Regisseur: Yuval Adler

Acteurs: Diane Kruger, Martin Freeman, Cas Anwar, Lana Ettinger, ....

Beeld : 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans Ondertiteling: Nederlands, Frans

Spionagefilms leveren vaak wel een leuk avondje vol spanning en intriges op. Naast de James Bond-films zijn er niet zoveel fantastische spionagefilms. Eén van de betere dingen de laatste jaren was de netflix-serie The Spy met Sasha Baron Cohen, en één van de betere films was eentje die ging over de kantoorjob-zijde van spionage, Tinker Tailor Soldier Spy. The Operative probeert het ook.

En dat doet de film met een cast die er mag zijn. Martin Freeman en Diane Kruger spelen de hoofdrollen in een verhaal dat qua opzet wel niet echt zo origineel lijkt. Kruger speelt een Spionne die undercover ging als lerares Engels en wanneer zij verdwijnt moet haar voormalige baas, gespeeld door Freeman, haar stappen nagaan. Het scenario blinkt niet uit in originaliteit, maar dat wordt gelukkig toch een beetje goed gemaakt door de rest. Het verhaal mag dan niet bijster origineel zijn, het is wel goed opgebouwd. De personages worden goed neergezet, mede door middel van flashbacks.

Die flashbacks geven tussendoor het verhaal van Rachel - Kruger - weer, over hoe ze terechtkwam in de job en hoe het uiteindelijk tot haar verdwijning heeft geleid. ook de vertolkingen zijn niet mis, al hebben we het gevoel dat het voor een spionagefilm wat weinig actie bevat. Hollywoodiaanse, Bond-achtige actie heeft de film zeker niet, en dat komt normaal ook niet voor bij spionage, dus het is een iets meer realistischere aanpak. Maar daardoor is er weinig vaart in de film en dan moet het verhaal wél ijzersterk zijn, zoals dat bij The Spy of Tinker Tailor, Soldier Spy wél het geval was. Dan had deze film nog veel beter kunnen zijn.

Een topper is het niet, The Operative. Omdat het verhaal niet zo straf of origineel is, kan het gebrek aan actie niet uitgewist worden. Slecht is het ook niet. Het verhaal wordt wel goed gebracht en de vertolkingen zijn dik oké. Maar om een topper te brengen mist het of een straf verhaal, of meer actie.

7/10