Blu-ray Review | The Matrix: Ressurections

Format: Blu-ray Genre: Actie Speelduur: +/- 148 minuten

Regisseur: Lana Wachowski

Acteurs: Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Jonathan Groff, Neil Patrick Harris, Yahya Abdul Mateen II, ..

Beeld: 2.40:1 Taal: Dolby Atmos True HD | Engels, Frans DD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Making of

23 jaar geleden verscheen The Matrix. Een film van de Wachowski-zussen die toch wel vrij revolutionair was omwille van bepaalde filmtechnieken. De film was extreem succesvol, en de blauwe en rode pil werd een cultureel fenomeen en na drie films op 4 jaar tijd, was Bullet Time een begrip in de filmtechniek. Meer dan twintig jaar later is er een vierde film.

Keanu Reeves en Carrie-Anne Moss keren terug voor een vierde film die voor een flink uur moeite heeft om het verhaal en tempo op te pikken. In dat eerste uur - de film duurt twee uur en half - is alles vooral heel meta. Fan-service zo je wil. De fan-theorieën die de laatste twintig jaar het internet bevolkten komen aan bod en ondersneeuwen haast het verhaal van Thomas Anderson die leeft op blauwe pillen, maar op een bepaald moment terug een rode pil zal nemen. Op zich blijft het natuurlijk cool dat de originele acteurs weerkeren, al missen we toch Morpheus. Nu ja, Morpheus is er wel, maar het is een jongere versie en niet gespeeld door Laurence Fishburne. Al doet Yahya Abdul Mateen II dat best wel goed, de chemie met wat de originele Morpheus was, keert niet meer terug. Wanneer de film het meta-gedoe ietwat laat bezinken wordt het best wel gewoon een goede en entertainende film.

Ook Agent Smith is gerecast en ook dat is een uitstekende casting met Jonathan Groff. Goed, net zoals de gerecaste Morpheus is dat niet meer hetzelfde als Hugo Weaving in die rol, maar het werkt wel nog steeds. Lana Wachowski regisseert dit keer zonder zus Lilly en er is ook een andere vechtchoreograaf en dat merk je. De actiescènes zijn nog steeds van hoog niveau, maar spectaculair als voorheen zijn ze niet meer. Keanu Reeves en Carrie-Ann Moss glijden wel direct in hun rol als voorheen, alleen is het jammer dat Reeves zijn John Wick-kapsel niet meer wil afdoen en we geen 'klassieke' Neo te zien krijgen. Maar dat schaadt de film allemaal niet in zijn geheel. Het blijft een spectaculaire coole actiefilm die niet het niveau haalt van de originele trilogie, maar we zijn nog steeds blij dat hij gemaakt is.

Meer dan twintig jaar na het origineel een nieuw vervolg maken: het is 'in' in Hollywood, de dag van vandaag. Soms zijn die vervolgen overbodig, en hoewel de film helemaal niet het niveau haalt van de originele trilogie, voelt deze film niet overbodig aan. The Matrix Ressurections brengt Reeves en Moss terug samen en recast Morpheus en Agent Smith voor een entertainende film die pas na het eerste uur echt op gang komt.

7,5/10