Blu-ray Review: The Marksman

Format: Blu-ray Genre: Actie Speelduur: +/- 108 minuten

Regisseur: Robert Lorenz

Acteurs: Liam Neeson, Teresa Ruiz, Katheryn Winnick, Juan Pablo Rabo

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

Liam Neeson is zonder twijfel één van de grootste actiehelden van de laatste twintig jaar. Toch al zeker wanneer we het hebben over het volume aan films dat hij maakt. De Taken-franchise zette hem pas echt op de kaart als actieheld en sindsdien is dat zonder meer zijn ding. Ook nu weer, in The Marksman.

The Marksman doet niet zo erg zijn best om heel origineel te zijn. Het verhaal draait rond een Mexicaans cartel dat achter de jonge Miguel zit en hem naar Amerika drijft. Daar, aan de grens, is er een rancher gespeeld door Liam Neeson die zich gaat bemoeien. Een simpel verhaal, en ook een vrij cliché beeld voor de rancher. Persoonlijke problemen met zijn vrouw, niet goed in zijn vel voelen... Het is een personage dat zo uit een dertien-in-een-dozijn-film komt. Gelukkig voelt The Marksman niet altijd aan als een dertien-in-een-dozijn-film. Want Neeson weet nog wel wat aan te vangen met het personage.

Zo komt hij eerst over als een eenzame, wat zielige en magere man van wie je nooit zou verwachten dat hij in de actie zou vliegen. Maar wanneer hij de jonge illegaal gaat helpen en het kartel komt opzetten verandert hij onverwacht in een actieheld. En die actie is op zich echt wel goed. De film brengt niet echt iets speciaal als het gaat over het verhaal, maar de actie is prima. Je voelt wel dat de regisseur hier en daar iets wil vertellen over de migratiecultuur, het drugsmilieu en de issues met de grens, maar overall blijft dat teveel op de vlakte en krijgen we gewoon een degelijke actiefilm waarin Liam Neeson gewoon Liam Neeson is.

Een hoogstaande actiefilm met een schitterend diepgaand verhaal zal er niet komen met Liam Neeson in de hoofdrol, maar wat je wel krijgt is een actiefilm zonder compromissen die gewoon leuk is om zien en de actiefan geeft wat hij wil: actie, kogels die rond de oren fluiten en Neeson op zijn best.

7,5/10