Blu-ray Review: The Long Halloween - Part 1

Format: Blu-ray Genre: Actie, Animatie Speelduur: +/- 85 minuten

Regisseur: Chris Palmer

Acteurs: Jensen Ackles, Troy Baker, Naya Rivera, Billy Burke, Alistair Duncan, ...

Beeld: 1.85:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Duits, Spaans, Frans Ondertiteling: Nederlands, Frans, Duits, Engels

Extra's: DC Showcase Short The Losers, Sneak Peak Part 2, 2 Bonus Cartoons uit de DC Vault

Label; Warner Home Video

Batman is één van de bekendste en oudste superhelden aller tijden. Twee jaar geleden vierde de 'Caped Crusader' zijn tachtigste verjaardag en tijdens die acht decennia beleefde hij enorm veel avonturen in zowel strip, film als televisievorm. De laatste jaren worden alsmaar meer Batman comics tot een animatiefilm omgetoverd. The Long Halloween is de nieuwste in de rij.

The Long Halloween is één van de meest gelezen en geliefde Batman comics die er zijn. De strip uit 1996 van Jeph Loeb wordt in twéé delen verfilmd en dit eerste deel stelt alvast niet teleur. Het verhaal, dat over moorden gaat die plaatsvinden op feestdagen waarvan de eerste op Halloween en anderen tijdens de Kerstdagen, is héél sterk overgebracht van comic naar animatiefilm. Het gaat hier ook om een wat jongere Batman, die moet samenwerken met Gordon en Harvey Dent en het verhaal kent geen enkel saai moment.

Het bronmateriaal is natuurlijk een godsgeschenk, omdat de comic zo sterk is, maar verhaalgewijs moet je natuurlijk altijd wat spelen met het verloop om er een coherente film van te maken, zeker eentje die in twee delen verloopt. Er wordt genoeg tijd genomen om het mysterie rond de moordenaar goed op te bouwen en een sterk verhaal neer te zetten zonder de actie te vergeten. Goed in beeld gebracht, heerlijk geanimeerd. Ook de stemacteurs zijn goed gecast. Jensen Ackles is een uitstekende jongere Bruce Wayne/Batman en Troy Baker als The Joker is ook prima, al mag dat niet verbazen. Hij gaf hem al een stem in verschillende LEGO DC en DC animatiefilms én een videogame. Kortom; van het verhaal, de actie tot de stemacteurs: dit is een topanimatiefilm.

The Long Halloween is één van de beste comics die ooit geschreven zijn over Gotham's superheld, en de verfilming lijkt op hetzelfde niveau te komen staan. Deel 1 is alvast fantastisch en een schitterend anderhalf uur voor de comicfans die uitkeken naar deze animatiefilm. Deel 2 kan niet snel genoeg komen.

9/10