Blu-ray Review: The King of Staten Island

Format: Blu-ray Genre: Komedie Speelduur: +/- 137 minuten

Regisseur: Judd Appatow

Acteurs: Pete Davison, Bel Powley, Moses Arias, Ricky Velez, Bill Burr, ...

Beeld 2.39:1 Taal: Dolby Atmos | Engels, DD 5.1 | Frans, Italiaans Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans

Extra's: Deleted Scenes, Gag Reel, Alternate Ending

Label: Universal Picures

We maken allemaal wel eens iets mee dat onze jeugd vormt, en later invloed heeft op wat we als volwassenen ondernemen, of net niét ondernemen. In het geval van Scott in The King of Staten Island is dat het tweede: helemaal niet bijster veel. Het is eens iets anders van Judd Apatow als regisseur, al is de typische Apatow Comedy nooit ver weg.

Apatow heeft een heel eigen stijl en genre als regisseur en het duurt niet lang vooraleer dat ook bovenkomt in The King of Staten Island. En dat terwijl het initiële verhaal toch iets triest heeft. Scott verloor als kind zijn vader, die brandweerman was, en dat heeft overduidelijk invloed gehad op hem als persoon, op zijn psyche. Toch slaat Apatow hier geen diepgaande, dramatische weg in, maar gaat het toch richting de stoner comedy die we gewoon zijn. Scott en zijn vrienden hebben een hobby gemaakt van high worden, en de typische stoner-humor is nooit ver weg. In dat opzicht is deze film een heel herkenbare Apatow comedy. Hoewel we zeiden dat er geen diepgaande kant aan het jeugddrama van Scott is, neemt de film toch nog een andere zijweg.

Wanneer de moeder van Scott iemand nieuw ontmoet - opnieuw een brandweerman - verandert de film wat van toon en vertolkt Bill Bur de man die Scott op het juiste pad moet brengen. Scott moet iets van zijn leven maken. De interactie tussen Burr en SLN-ster Pete Davidson is heel erg aanwezig en beiden acteren gewoon heel erg goed. Beide zijn echte comedy-genieën, dus dat mag niet verbazen. Wat Apatow goed doet, is dat drama-kantje sterk verweven in de stoner-comedy die de film in zijn hart ergens is. Maar het is dus niet louter comedy. Dat die combinatie gedurende de meer dan twee uur durende film overeind blijft, zegt genoeg over de strakke regie en prima vertolkingen.

Apatow verweeft een vleugje drama met zijn typische comedy-stijl in The King of Staten Island en weet een boeiende comedy te brengen die je meer dan twee uur lang weet te plezieren. Pete Davidson en Bill Burr spelen prima samen, de humor is top en overall is dit gewoon een héle leuke film.

8/10