Blu-ray Review: The Hunt

Format: Blu-ray Genre: Actie, Horror, Thriller Speelduur: +/- 90 minuten

Regisseur: Craig Zobel

Acteurs: Betty Gilpin, Hillary Swank, Wayne Duvall, Ike Barenholtz, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DTS-HD 7.1 | Engels, DTS-HD 5.1 | Engels, Frans, Russisch

Ondertitels: Nederlands, Frans, Deens, Zweeds, Fins, Engels, Russisch

Extra's: Crafting the Hunt, Deathscenes Breakdown,, Athena vs. Crystal: Hunter or Hunted

De rijken verrijken zich op de rug van de armen, hoor je wel eens zeggen. En ergens klopt dat wel. Het is een man eats man world, en de sterktsten overleven. Dat is al vertaalt in tal van films die dat thema als onderliggende boodschap hebben. Nog een film die dat als boodschap heeft, is The Hunt. Een film die dat tot in het extreme doortrekt.

Stel je eens voor dat je op een dag in een bos wakker wordt met vreemden, die je nog nooit ontmoet hebt, en moet vluchten voor je leven voor en groep rijken die je als sport gaan 'jagen'. Dat is exact de opzet van The Hunt. Nu, dat is niet geheel origineel. Films als Turkey Shoot en Surviving the Game deden dat ook al min of meer op die manier, maar The hunt werkt het op zijn eigen manier wel uit, mét een twist. De film weet in het begin wat mysterie op te bouwen rond het personage dat die jacht organiseert en al op het vliegtuig loopt het mis wanneer één van de prooien wakker wordt.

Het loopt nog meer mis, wanneer Crystal, één van de prooien, weggelopen lijkt te zijn uit een jaren '80 actiefilm en de boel aan gort begint te schieten en de rollen gaat omdraaien. Het is dan wanneer de film echt interessant wordt. De metafoor van de rijken die de armen misbruiken schiet zijn doel niet voorbij en is duidelijk, maar het wordt vooral een heel goede, spannende actiefilm met een vleugje zwarte humor. Betty Gilpin, die we kennen uit GLOW, speelt haar rol voortreffelijk en overtuigt als bad-ass actieheld die de rollen wel eens gaat omkeren. De film verveelt geen enkel moment en is naast goed geschreven ook nog eens gewoon heel entertainend. Een tijdje geleden dat we ons nog zo onverwacht hebben geamuseerd met een actiefilm.

The Hunt probeert het warm water niet opnieuw uit te vinden, maar neemt een eerder geprobeerd idee en geeft er zijn eigen draai aan. De film entertaint, kent leuke actie en vooral een sterke Betty Gilpin die de rol van Crystal overtuigend speelt.

9/10