Blu-ray Review: The Green Knight

Format: Blu-ray Genre: Drama, Fantasy Speelduur: +/- 130 minuten

Regisseur: David Lowery

Acteurs: Dev Patel, Joel Edgerton, Alicia Vikander, Joe Anderson, Anaïs Rizzo, ...

Beeld: 1.85:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

De verhalen van Koning Arthur en de ridders van de Ronde Tafel zijn wel verhalen die de meeste mensen kennen. Als ze het niet gelezen hebben, hebben ze er wel een film van gezien of er op zijn minst van gehoord. Een minder bekend verhaal is dat van Gawain en de Groene Ridder. Een verhaal dat hier nu sterk verteld wordt.

De manier waarop de film opgebouwd wordt, is heel sterk. Gawain wordt neergezet als een simpele jongeman die niet veel heeft meegemaakt. Het is de ideale setup om hem iets heel ingrijpend te laten doen wanneer Arthur hem vraagt een straf verhaal te vertellen en de Green Knight opeens opduikt: hij hakt het hoofd af van The Green Knight. Maar die pakt zijn hoofd lachend op, rijdt weg en nu is Gawain verplicht een jaar later hem hetzelfde te laten doen. Maar Gawain is natuurlijk niet onsterfelijk. De manier waarop de film omgaat met de fabel en het verhaal vertelt is heel erg sterk. De innerlijke worsteling met zijn lot wordt op een straffe manier vertolkt door Dev Patel. Patel geeft perfect gestalte aan de jongeman die ridder wil zijn, maar de moed ontbreekt om echt iets te ondernemen.

Iets wat eerst ook blijkt wanneer het jaar verstreken is. The Green Knight is natuurlijk geen standaard ridderverhaal, maar een verhaal met veel fantasierijke elementen. Dat maakt van de film een fabel, en die fabel is ook heerlijk in beeld gebracht door regisseur David Lowery. Het kleurgebruik, de fantasy-elementen... Het zorgt voor een fantastisch geheel waar je meer dan twee uur aan een stuk met open mond naar kijkt. Jep, meer dan twee uur om de riddervertelling van Sir Gawain te exploreren. De film verveelt omwille van het cinematografische werk, het sterke acteren van Dev Patel en de uitwerking van het verhaal dan ook geen seconde. Een sterke Arthur-vertelling, zonder meer.

The Green Knight is een geweldige film. Dev Patel toont met zijn vertolking als Gawain dat hij een veelzijdig acteur is, en David Lowery laat zien dat je een klassiek Arthur-verhaal op een boeiende en visueel heel knappe manier kan vertellen. Meer dan twee uur lang, maar meer dan de moeite waard om te kijken.

9/10