Blu-ray Review: The Forever Purge

Format: Blu-ray Genre: Actie, Horror Speelduur: +/- 103 minuten

Regisseur: Everardo Gout

Acteurs: Ana de la Reguera, Tenoch Huerta, Josh Lucas, Cassidy Freeman, ...

Beeld: 1.85:1 Taal: Dolby Atmos | Engels DTS 5.1 | Frans, Spaans, Italiaans

Ondertitels: Nederlands | Frans, Engels, Deens, Fins, Zweeds, Italiaans, Portugees, Spaans

Extra's: Deleted Scene, Alternate Storyboard Opening, Collapsing the System: Behind the Forever Purge, Creeptastic Warderbove

The Purge is een ware franchise geworden. Vier films en een hele televisieserie lang al. Da's heel wat voor een concept en uitgangspunt dat relatief simpel is: gedurende één nacht gelden er geen wetten en mag er geplunderd en gemoord worden naar hartenlust. De vijfde film neemt datzelfde uitgangspunt, maar voegt er een twist aan toe.

Deze keer vinden we de setting aan de rand van Texas met Mexico. Dat is een uitstekende setting voor een concept als The Purge, want Texanen, cowboys en immigranten? Dat levert zonder een nacht zonder wetten al haat en spanningen op. Het hoeft dus niet te verbazen als de nacht van de zuivering daar eens alles ontploft. en net dat gebeurt. De film probeert zelfs wat maatschappelijke kritiek en politiek in de film te blazen, met de muur die er staat en de migrantenproblematiek die er

mee verbonden is, maar het blijft bij pogingen. Het is wat oppervlakkig en het voelt zelfs wat overbodig aan. Het stoort de film meer, dan dat het de film beter maakt.

Da's een probleem natuurlijk, want het leidt af van wat The Purge echt moet zijn: een no-nonsense actiefilm met gore slasheractie. Let wel: dit is ook ruimschoots aanwezig. Het is niet dat The Forever Purge opeens een braaf schoothondje in een franchise vol dobbermannen wordt. Meer zelfs: er is een twist: er wordt door bepaalde figuren - die wel vrij cool zijn - besloten dat de zuivering niet moet ophouden bij een nacht, maar voor altijd mag blijven duren. Dat levert nacht- én dagscènes op waarin er vol gemoord en geplunderd wordt, en dat heeft zijn meerwaarde. Maar we kunnen ons helaas niet van de indruk ontdoen dat na dik anderhalf uur, we moeten concluderen dat het één van de mindere in de reeks is.

Een slechte film is The Forever Purge niet. Het is nog steeds een coole, gore slasher, maar het pakt bepaalde dingen verkeerd aan. De problematiek en maatschappelijke kritiek had er alles behalve in gemoeten. Meer zefs: het stoort. Voor het overige is deze films alles wat zijn voorganger is, maar door de onnodige politieke dingetjes wordt het tempo ergens even gestokt.

6,5/10