Blu-ray Review: The Electrical Life of Louis Wain

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 111 minuten

Regisseur: Will Sharpe

Acteurs: Benedict Cumberbatch, Claire Foy, Taika Waitit, Tobey Jones, Sharon Rooney, ...

Beeld: 1.33:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Louis Wain is nu niet bepaald een naam die veel belletjes doet rinkelen bij veel mensen, maar hij blijkt wel iemand te zijn die in de Britse geschiedenis zijn voetafdruk heeft nagelaten. Het is aan Benedict Cumberbatch - die alweer een miljoenenfilm met Doctor Strange 2 in de bioscopen ziet lopen - om die man gestalte te geven.

Het is een biografisch drama over een man die echt bestond, maar wanneer hij niet bekend is bij het grote publiek is het voor een regisseur vooral zaak om de man en hoe hij is, snel maar goed over te brengen op het publiek. Daar slaagt regisseur Will Sharpe toch maar half in. Die andere helft die wél goed ingevuld wordt, is eigenlijk meer de verdienste van Benedict Cumberbatch. Hij belichaamt het excentrieke van Louis Wain heel erg goed en weet nu en dan een prima nuance te leggen in zijn acteerprestaties. Of dat nu een correcte weergave is van de persoon die Louis Wain was, kunnen we niét zeggen. Maar wanneer we de man opzoeken en lezen over hoe hij was, lijkt Cumberbatch er wél in geslaagd.

Wain wordt dus neergezet als een excentriekeling met weinig focus en iemand die altijd springt van de ene interesse naar de andere, en ongewild komisch kan overkomen. Los van hoe waarheidsgetrouw dat is, is het wel een interessante rol en zien we Cumberbatch dat graag spelen. Het is echter de regie en het tempo van de film die bepaald dat het allemaal niet zo vlot loopt. De film springt teveel van de hak op de tak en hoewel dat je kan zeggen dat dit de persoonlijkheid van Wain weerspiegeld, helpt het de film niet. Daarenboven is het allemaal niet erg gestructureerd en gaat het tweede deel van de film té snel door het verhaal van de man. Maar let wel: Cumberbatch redt de film helemaal.

Benedict Cumberbatch speelt een geweldige rol. Hij belichaamt het excentrieke en ongeduldige van Louis Wain op een prima manier. Het is een boeiende, leuke film maar hij wordt hier en daar beknot door een slecht tempo en minder strakke regie. Desalniettemin een verhaal om te leren kennen.

7,5/10