Blu-ray Review: The Current War

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 109 minuten

Regisseur: Phil Lord, Christopher Miller

Acteurs: Benedict Cumberbatch, Michael Shannon, Tom Holland, Nicolas Hoult, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands Frans

Bedenk eens één ding waar we niet zonder kunnen leven in de moderne maatschappij. Doe maar, ik wacht even...

.......................................................... Elektriciteit? Jep! Net zoals alles, moest elektriciteit uitgevonden worden, en dat is onmisbaar geworden. Maar aan die uitvinding, of d beschikbaarheid er van voor iedereen, ging een hele historie vooraf. Een historie die The Current War in beeld brengt.

Edison en Tesla zijn twee namen die iedereen wel kent. Westinghouse is ongetwijfeld een naam die weinig belletjes laat rinkelen. Toch is het die Westinghouse die net als Edison een manier vond om elektriciteit aan te wenden en de distribueren over het land. In deze film houden Edison en Westinghouse een technologische wedloop. Voor de rollen van de twee elektriciteitsknobbels zijn niet de twee minsten in dienst: Benedict Cumberbatch en Michael Shannon. General Zod en Sherlock spelen met elektriciteit. Shannon speelt zijn rol sterk, als de verongelijkte Westinghouse die niet lijkt te kunnen opboksen tegen Edison. Het zorgt voor 'elektrische' vertolkingen die van het scherm spatten.

Al moeten we zeggen dat Cumberbatch niet zijn allerbeste vertolking geeft. Sommige scènes blinkt hij uit, sommige scènes lijkt hij zich geen houding te kunnen geven. Dat geldt trouwens ook voor nevenrollen zoals die van Nicolas Hoult als Tesla en Tom Holland als Samuel Insull. Die personages lijken niet het juiste materiaal gegeven om mee uit te blinken. Jammer, want met zo'n cast kan je toch heel wat aanvangen. Maar los daarvan is het wél een boeiende film over een tijd waarin elektricteit geen 'given' was en uitvinders strijden om hun manier door te voeren. Vervelen doet het niet, en wellicht zijn er een aantal dingen gedramatiseerd voor de film, maar we kunnen hem van begin tot einde smaken.

Een film maken over elektriciteit in een tijd waarin elektriciteit nog tot de gezinnen moest gebracht worden is geen sinecure. Toch levert het een boeiende prent op, al had het véél beter kunnen zijn moesten personages als Tesla nog beter uitgewerkt geweest zijn.

7,5/10