Blu-ray Review: The Croods 2 - A New Age

Format: Blu-ray Genre: Animatie, Komedie Speelduur: +/- 95 minuten

Regisseur: Joel Crawford

Stemacteurs: Nicolas Cage, Ryan Reynolds, Emma Stone, Peter Dinklage, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: Dolby Atmos | Engels, DD+ 7.1 | Nederlands, Frans DD 5.1 | Vlaasm

Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans, Vlaams

Extra's: Verwijderde Scènes, 2 Mini-films met - S'Werelds eerste streken en Familie-filmavond: Bronanenbroodkapje

De eerste Croods-film, over de eerste prehistorische familie die hun grot moest ontvluchten en een nieuw onderkomen moest zoeken, is ondertussen al acht jaar oud. Zelden zitten er zoveel jaren tussen de eerste en tweede avontuur van een animatiefilm, maar met The Croods 2: A New Age is het eindelijk zover voor de film uit 2013 die hoogs vermakelijk en erg goed was.

Ook in deze tweede Croods-film moet de prehistorische familie op zoek naar andere oorden, maar het verhaal wordt iets helemaal anders: een patstelling tussen twee verschillende culturen. Grug, Eep en co. komen een modern aanvoelend onderkomen tegen, waar de Bettermans in huizen. Een soort van moderne familie met een rieten lift, een raam dat aandoet als een natuur-televisie en andere moderne dingetjes. Het is al bij al een vrij simpel verhaal, maar onder de huid heeft het toch als thema dat twee culturen met mekaar kunnen botsen, maar dat er altijd overeenkomsten zijn.

Los van dat onderhuids thema, blijft A New Age een hoogst vermakelijke film. De Croods-familie die nieuw© e dingen ontdekt, levert hilarische scènes op, en Eep die goed bevriend geraakt met de dochter van de Bettermans levert ook toffe momenten op. De film is wel niet op het niveau van de eerste. Daar was het allemaal iets emotioneler én had het een lach, terwijl deze film énkel op de lach teert. Daarom is het niet slecht, maar het overtreft het origineel absoluut niet. Het blijft wel een leuke film natuurlijk, met een uitstekende stemmencast én visuals die echt knap zijn. De eerste Croods-film zag er al erg mooi uit en dat is nu niet anders.

The Croods 2: A New Age is een erg toffe familiefilm voor jong én oud die, hoewel hij niet zo goed is als de eerste, nog steeds een heel leuke film is. Het onderhuids thema van culturen die botsen zit er duidelijk in, maar er wordt vooral gerekend op de lach, en minder zoals bij zijn voorganger, op emotie. Toch een leuke sequel.

8/10