Blu-ray Review: The Contractor

Genre: Actie

Speelduur: +/- 103 minuten

Regisseur: Tarik Saleh

Acteurs: Chris Pine, Gillian Jacobs, Sander Thomas, Dustin Lewis, ...

Beeld: 2.35:1

Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

Aan actiefilms geen tekort in het hedendaagse filmlandschap. Nooit eigenlijk. Actiefilms vloeien uit Hollywood als water uit een kraan. Vaak gaat het helaas om generische actiefilms met weinig inspirerende verhalen. Weet Chris Pine's The Contractor wel een fris verhaal te brengen in een anders overladen genre?

Chris Pine kruipt in de huid van een Marinier die ontslagen wordt door de Marine en zo zijn pensioen geschrapt ziet. Origineel klinkt dat al niet, want het gebruikt de wanhoop en financiële nood van een militair om een verhaal te doen starten. En als we wat langer kijken, zien we inderdaad dat je voor een origineel verhaal niet bij deze film moet zijn. Uit wanhoop neemt James immers een opdracht aan voor een paramilitaire organisatie, maar het loopt helemaal mis en James moet zien te overleven en uit te vissen wie hen verraden heeft. Een compleet gebrek aan originaliteit speelt de film soms parten. Het verhaal is bijwijlen voorspelbaar en er wordt niets anders gedaan dan wat andere actiefilms doen.

De film weet zich gelukkig wel op andere vlakken te onderscheiden. Chris Pine speelt de gepijnigde James best goed - al zijn andere personages wat minder vertolkt - en weet de rollercoaster van emoties dus goed te brengen. Net zoals de actie en de beeldvorming goed is. De cinematografie is erg goed en weet de sfeer van de locaties die de revue passeren goed naar de kijker over te brengen. De actie is ook goed, alleen is ze niet zo goed gedoseerd. Hoewel het verhaal niet zo origineel is, proberen ze er iéts meer mee te doen, maar dat werkt niet. Een beetje meer actie in plaats van uitdiepend verhaal had deze film beter gedaan. Dat klinkt raar, maar dat is het overheersende gevoel na afloop van de film.

The Contractor is een degelijke actiefilm. Qua verhaal en synopsis doet het absoluut niets om beter te doen dan het gros van de actiefilms, maar gelukkig is de acteerprestatie van Chris Pine goed, de cinematografie geslaagd en de aanwezige actie in orde. Een degelijke actiefilm zonder meer.

7/10