Blu-ray Review: The Black Phone

Regisseur: Scott Derrickson

Acteurs: Ethan Hawke, Mason Thames, Madeleine McGraw, Jeremy Davies

Beeld: 2.39:1

Taal: DTS-HD MA 7.1 | Engels, DTS-HD 7.1 | Frans, Italiaans

Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels, Italiaans

Extra's: Deleted Scenes, Answering The Call: Behind the Scenes, Ethan Hawke's Evil Turn, Commentaar, Shadowprowler - Kortfilm

Kidnapping is iets wat helaas veel te vaak nog gebeurd. Zelf hebben we in ons Belgenlandje helaas een aantal voorbeelden daarvan, waarvan de bekendste Roland Janssens en Marc Dutroux zijn. Een onderwerp waar je dus omzichtig mee moet omgaan. The Black Phone probeert iets anders te doen en gooit het bovennatuurlijke erbij.

In The Black Phone mag Ethan Hawke zich uitleven als de griezelige The Grabber. Een kidnapper waarvan de ontvoerde kinderen nooit levend teruggevonden worden. Allereerst moet gezegd worden dat Ethan Hawke zich uitleeft in zijn rol en echt goed speelt. Wanneer hij zich voordoet als goochelaar, met het creepy masker op, wanneer hij zich kwaad maakt.. Ethan Hawke tilt de film naar een hoger niveau. Dat kan echter ook gezegd worden van Mason Thames, die de ontvoerde Finney vertolkt. Een moeilijke rol, maar hij weet de emoties, verbazing en angst goed te vertalen in zijn rol. Hij wordt niet weggespeeld door een geweldige Hawke, wat een prestatie is.

Het verhaal is dus een kidnappingverhaal, maar eentje doorspekt met bovennatuurlijke elementen. In de kelder waar Finney opgesloten wordt, hangt de titulaire zwarte telefoon, maar die is niet aangesloten. Desondanks krijgt Finney telefoontjes van... The Grabber zijn vorige slachtoffers. Een uitleg wordt niet echt gegeven, ook niet waarom Finney zijn zusje dromen heeft en dingen ziet die niet vrijgegeven zijn door de politie. Daar maakt het verhaal misschien wat fouten, maar het zorgt wel voor een enorm spannend geheel. De film drijft sterk voort en de nieuwsgierigheid van de kijker wordt constant gekieteld. Het is een geweldige film die tegelijk bevreemdend aanvoelt en je naar het einde sleurt zonder dat je het doorhebt.

The Black Phone is een geweldig stukje cinema. Het verhaal mag dan wel niet foutloos zijn, het is wel een enorm spannende, boeiende film die je geen moment loslaat. Bovendien spelen beide hoofdrolspelers zeer sterk. Zowel gevestigde waarde Ethan Hawke als de jonge Mason Thames dragen de film.

9/10