Blu-ray Review: The Batman

Format: Blu-ray Genre: Actie, Drama Speelduur: +/- 176 minuten

Regisseur: Matt Reeves

Acteurs: Robert Pattinson, Zoë Kravitz, Paul Dano, Jeffrey Wright, Collin Farrell, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: Dolby TrueHD | Engels, DD 5.1 | Frans, Engels

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Spaans, Duits, Noors, Deens, Fins, Noors, Zweeds

Extra's: Vengeance in the Making, Deleted Scenes, Anatomy of the Car Chase, The Batman Genesis, Becoming Catwoman, ..

Batman is wellicht de populairste superheld aller tijden. The Masked Crusader bestaat al meer dan 80 jaar, kreeg in de jaren '60 met Adam West een heuse televisiereeks en er verschenen heel wat films. Ben Affleck kreeg geen rasechte solofilm, maar nu is het de beurt aan Robert Pattinson. Een casting die op heel wat argwaan stootte.

Pattinson als Batman? Niet veel leken er voor gewonnen, maar wanneer je deze film bekijkt, ben je vanaf minuut één mee met zijn Batman. Hij speelt een jonge Batman die nog veel te leren heeft, maar vooral méér detective is dan eender welke Batman voor hem. Dat zorgt voor een detective noir-sfeer. Reeves creëert een uitstekend uitziend Gotham waar wanhoop regeert, en unieke personages het voor het zeggen hebben. Drie uur duurt dit Batman-epos, en dat is geen seconde te lang. Voorbij voor je het weet. Dat komt voor een stuk door het goede verhaal, maar nog meer door de sfeer die Reeves met zijn cinematografie creëert, en de fantastische acteerprestaties van Pattinson, Dano, Wright, Kravitz en Farrell. Elke personage heeft meer roots in de werkelijkheid. Farrell ondergaat een enorme transformatie om Penguin te spelen, maar is niet het fantasierijke figuur uit de Burton-film.

Ook Dano zijn Riddler is fantastisch. Ook zijn beweegreden en kostuum is meer geworteld in de realiteit en hangt tegen terrorisme aan. Dano speelt zijn rol fenomenaal. Zoals iedereen. Eigenlijk zijn er geen minpunten aan deze drie uur durende Batman-film. Alles is schitterend vormgegeven. Van The Batmobile tot de kostuums tot heel Gotham en acteert iedereen fenomenaal. De film houdt ook een goede balans zullen alles. Het is een echte detective-film, maar anderzijds zijn er ook sterke actiesequenties, met een spectaculaire achtervolging van Cobblepot tot aan toe. Entertainend, verhalend sterk, visueel schitterend en heerlijk geacteerd. The Batman heeft alles.

Nog voor het filmen van The Batman begon had iedereen zijn mening al klaar over Pattinson. Iedereen heeft die mening moeten inslikken. Hij zet een jonge Bruce Wayne/Batman uitstekend neer in een Batman-film die misschien wel nog beter is dan wat Nolan bracht. Alles klopt.

9/10