Blu-ray Review: Ted Bundy - American Boogeyman

Format: Blu-ray Genre: Thriller Speelduur: +/- 110 minuten

Regisseur: Daniel Farrands

Acteurs: Chad Michael Murray, Greer Grammer, Olivia DeLorentis, Dashiell Connerey, Giana Adams, ...

Beeld: 1.85:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Ted Bundy is één van de meest bekende en polariserende seriemoordenaars in de Amerikaanse geschiedenis. De man werd aanbeden door heel wat vrouwen omwille van zijn charisma en looks, maar was tegelijk een verschrikkelijke moordenaar. Zijn verhaal heeft al heel wat films geïnspireerd, en Ted Bundy; American Boogeyman is de zoveelste in de rij.

Ted Bundy is onderwerp van veel films. Zac Effron speelde hem in de Netflix-film Extremely Wicked, Shockingly Evil en ook dit jaar verscheen No Man of God met Elijah Wood. Deze films focussen zich op de rechtszaak, waar deze prent meer echt gaat over de jacht op Bundy en de moorden zelf. Chad Michael Murray, de tienerposterboy van One Tree Hill, speelt de rol van Ted Bundy en da's een eerste probleem. Hij heeft de looks en charme, maar komt nooit dreigend over. Wanneer hij de moorden plant, de buurt bespiedt.. dat zijn momenten dat Bundy als personage door de looks moet breken en dreigend moet overkomen, maar dat lukt hem niet. Hij acteert voor het overige wel goed, maar dat deeltje valt hem niet goed.

Met het kat-en-muisspel horen er ook veel scènes bij tussen de twee agenten die hem opjagen. Dat loopt iets beter. Deze acteurs vertolken hun rol geloofwaardig, maar het probleem daar is dat alles wat cliché is uitgeschreven. Elk politiecliché passeert de revue en het is duidelijk dat regisseur Daniel Farrands zich laat inspireren door films als Zodiac. Op zich geen probleem, maar dat maakt dat de film toch geen topper is. Jammer, want de rechtszaakfilms over Bundy zijn dat wél en we hadden ook eens graag een top thriller gezien rond deze figuur. Dat is jammer genoeg niet het geval waardoor de film in een moeras van matigheid belandt.

Ted Bundy; American Boogeyman focust zich in tegenstelling tot andere films over Bundy eens niét op de rechtszaak en kadert de moorden en de jacht op de man. De regisseur lukt er niet helemaal in om een spannende film te brengen, mede door het gebrek aan dreiging vanuit Murray als Bundy en de vele politieclichés en daardoor krijgen we een vrij matige film.

6/10