Blu-ray Review: Synchronic

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 102 minuten

Regisseur: Justin Benson, Aaron Moorhead

Acteurs: Anthony Mackie, Jamie Dornan, Katie Aselton, Ally Ioannides, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans, Duits Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels, Duits

Extra's: Previsualization Featurette with the Directors, Time Travel Look Developement, Who Carved 'Always' on the Rock

Een film over paramedici - in ander woord: ambulanciers - spreekt niet vaak tot de verbeelding. Vaak beperkt zich dat tot matig drama, maar wanneer Synchronic op ons bureau belandde hadden we al in het snotje dat dit beestje rond twee paramedici iets helemaal anders kon worden.

Regisseur Justin Benson en Aaron Moorhead mixen er een dosis science-fiction in en spelen met de tijd. Spelen met de tijd levert altijd wel iets interessants op, Nolan deed het recent nog met Tenet. Niet dat dit van die orde is, maar Synchronic brengt wel interessante elementen naar de tafel. Het verhaal begint wel vrij voorspelbaar, met Dennis zijn dochter die in het proces van een ontdekte drug verdwijnt, maar voor het overige is de film wel een trip. Een drug nemen en je tijdsbesef die zo 'fucked up' geraakt, dat je werkelijk door de tijd reist? Twee ambulanciers die daarin betrokken geraken en een net van geweld rond zich zien ontsluiten?

Dan heb je als regisseurs twee acteurs nodig die de paramedici én actiekant van hun rol geloofwaardig spelen. Dat heeft de film wel met Anthony Mackie en Jamie Dornan. Mackie kennen we allemaal als Falcon in het Marvel-superheldenuniversum maar is ook een sympathieke jongen. Dornan kennen we vooral van Fifty Shades, maar heeft ook een ideale schoonzoonkant. De chemie tussen de twee zit echt wel goed en ze spelen hun rol echt wel prima. Ze maken een sci-fi verhaal geloofwaardig door goede vertolkingen die de emoties van de personages goed uitspeelt. En het verhaal? Dat neemt hier en daar een loopje met logica en gevolg, maar het gaat over drugs en trips die tijdreizen met zich meebrengen, dus hang aan logica en gevolg niet erg vast.

Synchronic begint vrij voorspelbaar, maar dat wordt het al snel allemaal niet meer. Bij films waar tijdreizen iets mee te maken heeft, is het vooral belangrijk het verstand even op nul te zetten. En dan is Synchronic, mede door de sterke vertolkingen van Mackie en Dornan, een best entertainende film.

8/10