Blu-ray Review: Summerland

Format: Blu-ray Genre: Drama, Romantiek Speelduur: +/- 99 minuten

Regisseur: Jessica Swale

Acteurs: Gemma Arterton, Lucas Bond, Gugu Mbatha-Raw, Dixie Egerickx, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1, Ondertiteling: Nederlands

Films die zich ten tijden van de oorlog afspelen gaan al lang niet meer enkel over de gebeurtenissen in de loopgraven. De laatste tien jaar zien we vaker en vaker verhalen die zich afspelen op de achtergrond van de actie. Bepaalde figuren die een impact hebben gehad achter de schermen, of gewoon mooie verhalen die zich toevallig afspelen tijdens de oorlog.

Het verhaal van Summerland is dat van de schrijfster Alice, die ten midden van Wereldoorlog II aan de kust een boek gaat schrijven, maar verstoord wordt door een jongen die aan haar deur staat, omdat ze haar ooit als pleegouder heeft laten registreren. Ze weet er niets meer van en dus valt het koud op haar schoot en wat volgt is een verhaal dat toch wel deugdelijk aandoet als je weet dat ten tijde van Wereldoorlog II alles wel kommer en kwel was. Er wordt wel gebruik gemaakt van de niet originele verhaaltechniek van afstoten en dan toch in de armen sluiten van Frank, maar het wordt wel goed gedaan.

Gemma Arterton speelt de rol van Alice dan ook gewoon heel erg goed. De dynamiek tussen haar en de jonge acteur Lucas Bond is leuk, en de jonge Bond toont vlagen van zijn acteertalent. De twee rollen worden goed ingevuld en dan is de film al half geslaagd. Maar ook het verhaal blijkt goed ingevuld. Hier en daar valt wel wat op te merken, zoals een verhaal dat soms voorspelbaar is, en Arterton haar personage dat qua openheid wel heel snel kan veranderen, maar het is wel een verhaal dat ontroert en de juiste snaren raakt. Dat is toch exact wat we verwachten van een film.

Summerland speelt zich wel op de achtergrond van Wereldoorlog II af, maar we kunnen niet zeggen dat dit element een grote rol speelt. De film is gewoon goed, met sterke vertolkingen van Bond en Arterton. Een lach en een traan, zoals ze wel eens zeggen.

8/10