Blu-ray Review: Spencer

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 117 minuten

Regisseur: Pablo Larrain

Acteurs: Kristen Stewart, Timothy Spall, Jack Nielen, Jack Farthing, Stella Gonnet, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Frans

Iedereen kent wel Prinses Diana. Het is misschien wel de meest geliefde Prinses ooit in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten. De omstandigheden waarin ze omkwam leverde groot verdriet op en tot op de dag van vandaag wordt nog gediscussieerd wat er exact gebeurde. Eén ding is zeker: ze wordt gemist. In de nieuwe film Spencer, zien we een Diana die worstelt met het leven als Royal.

Wanneer we inspringen op het moment in haar leven in de film, weet ze al dat ze niet gemaakt is voor een leven als Prinses of Koningin. Stewart zet een nerveuze, ongelukkige Diana neer die geen blijf weet met zichzelf. Wat meteen opvalt is dat Kristen Stewart het imago van actrice met één gezichtsuitdrukking van zich afschud. Aan haar kwaliteiten als actrice werd vaak getwijfeld, maar haar vertolking van Diana is fenomenaal. Ook fysiek onderging ze een metamorfose, maar ook de onzekerheden, de gevoelens, de depressie die Diana voelde, brengt ze sterk over op het scherm. De film portretteert Diana dus als iemand die worstelt met zichzelf en uit de relatie met Prins Charles wilt, maar ze moet nog op een driedaags Kerstdiner met de familie. Het is daar dat Diana wat doordraait, hallucineert en met zichzelf geen blijf weet.

En alweer: Kristen Stewart doet dat fantastisch. Er is natuurlijk nog een ander kantje van Diana, en dat is de zorgelijke moederkant. Die zien we wel, als ze interageert met haar kinderen William en Harry, maar dat aspect van haar persoonlijkheid wordt misschien iets te weinig belicht. Het is echter wel een interessante kijk op haar leven. Hoe dicht die gebeurtenissen bij de waarheid staan, weten we niet, maar is het alleszins wel zo dat Diana destijds niet gelukkig was en dit is een geloofwaardige interpretatie met sterke vertolkingen.

Spencer is een goede film. Het verhaal van Diana wordt sterk gebracht, mede door een Kristen Stewart die misschien wel de meest overtuigende rol van haar carrière tot nog toe vertolkt. De film is niet zonder fouten, maar hij brengt een boeiend verhaal van één van de meest geliefd Prinsessen ooit.

8/10