Blu-ray Review: Space Jam - A New Legacy

Regisseur: Malcolm D. Lee

Acteurs: Lebron James, Michael B. Jordan, Zendaya, Don Cheadle, Sue Bird, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: Dolby Atmos TrueHD | Engels DD 5.1 | Nederlands, Frans, Vlaams, Engels

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Deleted Scenes, 4 Fun Featurettes: First Quarter: Game On, Second Quarter: Teamwork, Third Quarter: Out of This World, Fourth Quarter: The Looniest

Label: Warner home Video

Eén van mijn favoriete films uit mijn kindertijd is toch wel het geweldige Space Jam uit 1996. Ik heb zelfs alle speeltjes nog die destijds in de Happy Meal zaten. Good times. Maar... zoals met veel klassiekers krijgen ze na twintig jaar of langer een vervolg of remake. En daar ontsnapt Space Jam niet aan. Vorige keer mocht de legendarische Michael Jorden 'hoopen' met de Looney Tunes, nu is het Lebron James.

Lebron James is natuurlijk de MJ van deze tijd. Hoewel... MJ is natuurlijk de beste aller tijden .Desalniettemin krijgen we opnieuw een verhaal over de Looney Tunes die gaan basketballen met een basketbalsuperster omdat die laatste zijn zoon gekidnapt wordt door een AI. Nu... het verhaal is misschien niet héél belangrijk, maar het is vooral ook gewoon niet goed. Een té simpele opzet. Dat in de vorige film de Toones moesten spelen om hun vrijheid was nog iets anders. Ook simpel, maar beter. Hier zit wel wat vaderliefde in het verhaal, en relaties met kinderen, maar het is vooral een vehikel dat een showcase van Warner Bros. zijn flitsende IP's moet voorstellen. Want dat is het wel. Waar de klassieker op zich stond, zien we hier het ene na het andere bekende personage uit de Warner Bros.-stal voorbij razen. King Kong, Batman... ze zijn er allemaal.

Nu, het is dus wel een neonverlichte, flitsende showcase, maar... wel een verdomd coole. Het verhaal is dan heel flauw, de film is dat op zich helemaal niet. De overgang van live-action naar animatie is cool, het ziet er uiteraard beter uit dan de green screen uit 1996 en de actie is gewoon veel flitsender. De humor zit ook heel erg snor en Lebron James staat gewoon heel goed te acteren. Want hoewel de eerste Space Jam met Michael Jorden béter en fijner is, is Lebron wel een beter acteur. Wat de vorige beter maakte, is dat de basketlegendes daar indrukwekkendere namen en grotere persoonlijkheden waren. Jorden, Larry Bird, Barkley, ... Davis en Lillard zijn natuurlijk grote namen in het hedendaags basketbal, maar het zijn geen larger than life-persoonlijkheden als Bird, Barkley, Jordan, Ewing en zelfs Divac. Desalniettemin is A New Legacy een coole... remake, sequel? Wat is het nu? Er wordt wel gehint naar dat de Toones dit eerder meemaakten en dat denk je naar een sequel, maar echt bevestigd is het nergens. Het is gewoon een coole film. Niet de klassieker die Space Jam uit 1996 was, maar wel heel cool.

Dat het verhaal allemaal zo goed niet is, wordt anno 2021 toch wel heel erg gecompenseerd door de flitsende actie, veel scherpere en betere CGI en het feit dat Lebron gewoon goed staat te acteren, wat bij de legendarische nummer 23 van de Bulls niet het geval was. Toch wordt het niveau van de klassieker niet gehaald, maar het is een coole film.

7,5/10