Blu-ray Review: Silk Road

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 112 minuten

Regisseur: Tiller Russell

Acteurs: Jason Clark, Nick Robinson, Jennifer Yun, Kenneth Miller, ..

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

Label; The Searchers

The Silk Road. De Zijderoute. Het is een handelsroute uit de oudheid tussen Europa en Azië, waar vooral stoffen en kruiden werden vervoerd en verhandeld, maar Silk Road is geen film die zich afspeelt in de oudheid. Wel in het heden. De zijderoute is in het het heden een online marktplaats voor illegale zaken als drugs en wapens. Er was enkele jaren geleden al een Nederlandse film over het onderwerp en ook de Amerikanen hebben nu ook hun versie gemaakt.

Op zich is deze film geen moeilijke prent om te volgen. Het gaat over de oprichter van die online handelsplaats, Ross Ulbricht, en DEA-agent Rick Bowden. De film duurt bijna twee uur en neemt de tijd om de oprichting van de illegale online marktplaats uit te lichten en dat is merkwaardig qua toon. Een beetje lichtvoetig, met weinig drama of spanning rond. Een beetje atypisch voor wat de rest van de film zal brengen. Het eerste halfuur en de rest van de film zijn tegenpolen qua toon en daar heeft de film soms toch wel wat last van, de overgang naar een meer 'thriller-achtige' sfeer loopt niet zo vlot.

Voor het overige is het best wel een 'ok'-film. Het tempo zit er goed in en de focus wordt op het onderwerp gehouden. Er zijn geen nevenplotten die de aandacht afleiden van het onderwerp. Dat is een mes dat kan snijden aan twee kanten. Enerzijds houdt het de focus, anderzijds zou het kunnen dat de film qua verhaal wat simpel aanvoelt. Dat is iets wat bij elke kijker zal verschillen qua gevoel. Maar los van de vreemde combinatie van sferen - luchtig tegenover thriller-drama - is het gewoon een degelijke film met degelijke vertolkingen en een tempo dat aardig vooruitgaat.

Silk Road is geen grote cinema, maar deze Amerikaanse film is alleszins beter dan de Nederlandse film over hetzelfde onderwerp. Het is géén remake, een ander verhaal dus en naar onze mening een degelijk verhaal met goede vertolkingen. De zomer is nat begonnen, dus het is een ideale film om een druilerige avond door te komen.

7,5/10