Blu-ray Review: Shut In

Format: Blu-ray Genre: Thriller Speelduur: +/- 89

Regisseur: D.J Carruso

Acteurs: Rainey Qualley, Jake Horowitz, Luciana VanDette, Vincent Gallo, ...

Beeld: 2.35:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

De slagzin achteraan op de blu-ray herbergt een waarheid als een koe: Een moeder zal alles doen wat ze kan, om haar kinderen te beschermen. Dat is het hele idee van de film. Of je met die slagzin ook een goeie film kan maken, is maar de vraag. Shut In probeert die vraag te beantwoorden.

Een huisje, ergens heel alleen in niet zo goede staat... Een heel onorigineel, afgezaagd dingetje in horrorfilms en daar opent Shut in mee. Dan zou je denken dat het geen goede start maakt, maar het loopt helemaal anders. Jonge moeder Jessica wil daar net wég, maar voor ze effectief kan vertrekken, wordt ze in een kast opgesloten door haar ex en is het van daar overleven. Een film zoals Buried, waar veel zich in dezelfde ruimte afspeelt. Maar dan iets minder goed. Toch is Shut In een degelijke film.

Van de analogie met de appels die rot kunnen zijn vanbinnen en mooi vanbuiten, of andersom die toegepast wordt op mensen of de spanning die er in gehouden wordt door degelijke regie. Toch ontbreekt het de film ook aan andere dingen, zoals een goede chemie tussen de cast, of solide acteerprestaties. Ook weet de film qua verhaal niet volledig te overtuigen, maar dat willen we voor zo'n film nog over het hoofd zien. Suspension of disbelief, weet je wel. Als je dat opzijschuift kan je wel mee, want als je té aandachtig bent, vindt je teveel dingen die niet kloppen.

Films die zich afspelen op beperkte ruimte doen het vrijwel heel vaak goed, en Shut In doet het ook prima. Nu ja, prima... degelijk. Laten we niet te hoog van de toren blazen. Het verhaal is oké, de spanning zit goed en ondanks het gebrek aan chemie in de cast en enkele opvallende dingetjes die niet kloppen, is het een spannende, genietbare film.

6,5/10