Blu-ray Review: Safer at Home

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 82 minuten

Regisseur: Will Wernick

Acteurs: Alisa Allapach, Lia Bozonelis, Aidan Brown, Dan J. Johnson, ....

Beeld: 1.85:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands

De coronapandemie is alles behalve afgelopen. We zijn massaal gevaccineerd, maar nog steeds lopen de besmettingen op en belandden mensen in het ziekenhuis. Gelukkig is het allemaal véél minder erg dan een jaar of halfjaar geleden. In deze film woedt de pandemie helemaal op en is er zelfs in 2022 een lockdown.

Nu is de vraag of we behoefte hebben aan een film die zich afspeelt in coronatijden, want we willen vooral ontsnappen aan de realiteit. Toch blijkt de film een kleine meevaller. Het draait vooral om een groep mensen die willen ontsnappen aan de lockdown, pillen slikken op een thuisfeestje en waar dan alles vreselijk in de soep draait. Waar het op dat vlak een meevaller is, is de film in zijn geheel toch een heel matig beestje. Het gaat immers om een webcamparty en de vrienden zien heel wat vreselijke dingen gebeuren op mekaars video.

Het probleem is vooral dat de manier van filmen - vooral webcam, multicam - het niet toelaat om een enorm meeslepend verhaal te creëren. Het is vooral een goedkope film qua productie en dat merk je aan alles. De manier van filmen, de cast, de opbouw... Het verhaal heeft niet veel om je vast te grijpen en verder te doen kijken en buiten een enkele acteerprestatie zijn het allemaal teleurstellende vertolkingen. Of wat je kan kopen met het beperkt budget. Ook de noodzaak van deze film roept vragen op.

Ontsnappen van de realiteit die de coronapandemie heet, kan niet in deze film. Daarom is het misschien een film die niet echt nodig was. Slecht is hij niet, maar de film heeft geen troeven om je als kijker voor lange tijd aan het scherm te binden. Ook zijn de acteerprestaties helaas niet helemaal je dat.

5/10