Blu-ray Review: Rogue Agent

Genre: Actie, Thriller

Speelduur: +/- 116 minuten

Regisseur: Declan Law, Adam Patterson

Acteurs: James Norton, Gemma Arterton, Marisa Abela, Rob Malone, ...

Beeld: 2.39:1

Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

Catfishing, het is een term die sinds de opkomst van het internet en online dating ingeburgerd is geraakt. Helaas, want het wil zeggen dat iemand zich online anders voordoet dan dat hij is. Knapper, beter, rijker. Echter valt dat in het echte leven ook voor. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal, vertelt de film Rogue Agent het relaas van een vrouw die het slachtoffer werd van zulke oplichter.

Gemma Arterton speelt de vrouw die zich laat charmeren door een man die werkt bij een autodealer. Iemand met een gladde tong en charmante looks. De film bouwt de relatie tussen de twee zorgvuldig op en geeft met een flashback ook foreshadowing voor iets later in de film, waar een eerder slachtoffer van de man bij betrokken is. James Norton speelt de rol van de vrouwen-inpakkende Robert Freegard en weet de juiste mix van charme en smerigheid in zijn rol te stoppen. Je gelooft als kijker dat hij vrouwen rond zijn vinger kan winden en verstrikken in zijn web van leugens, maar ook dat het een smeerlap kan zijn.

Zijn bekentenis dat hij geen autoverkoper, maar MI5-agent is, verandert de film niet op veel vlakken - daarvoor is het verhaal niet helemaal sterk genoeg -, maar wel de relatie en wantrouw tussen hem en Alice. Die dynamiek verandert mondjesmaat en komt geloofwaardig over, omdat net als Norton, Gemma Arterton uitstekend acteerwerk verricht. Van naïeve vrouw die voor zijn charmes valt, tot nijdige vrouw die hem aan de paal wil helpen nagelen. Dat levert uiteindelijk een spannend tweede deel van de film op, wie wel de verhaalfoutjes niet kan verbloemen. Het maakt van Rogue Agent best een degelijke film, maar het verhaal is iets te voorspelbaar om van een echte topper te spreken.

Rogue Agent is een aardige film geworden, waarin vooral de twee hoofdrolspelers absolute top zijn. Gemma Arterton en James Norton spelen de rollen heel geloofwaardig en de onderlinge chemie helpt daar nog verder in. Het verhaal had nog iets beter uitgewerkt kunnen zijn, en dan was het een echte topfilm geweest.

7,5/10