Blu-ray Review: Rick and Morty - Seizoen 6

Genre: Komedie, Animatie

Speelduur: +/- 10 X 22 Minuten

Regisseur: Wesley Archer, e.a.

Stemacteurs: Justin Roiland, Chris Parnell, Sarah Chalke, Spencer Grammar, ...

Beeld: 2.40:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans, Duits

Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Duits

Al sinds 2013 worden we met regelmaat van de klok getrakteerd op het waanzinnige universum van Rick and Morty dat Dan Harmon en Justin Roiland uit hun koker hebben geschud. Elk seizoen waanzinniger en grootser en meer 'out of the box'. Het is dat wat de reeks hun plek in de popcultuur gebetonneerd heeft. Zet seizoen 6 die trend voort?

Wat Rick and Morty elke keer weer onderscheidde van de rest was het waanzinnige en intelligente van de reeks. Net als in voorgaande seizoenen wordt diezelfde cocktail van elementen gebruikt om tien afleveringen voor te schotelen die gradueel absurder worden en elke keer weer refereren naar coole franchises uit de popcultuur. Zoals de aflevering waarin Summer dingen uit Die Hard moet nadoen om de boel te redden.... zonder Die Hard ooit gezien te hebben. Het zijn die momenten die het zesde seizoen alweer op een hoog schavotje plaatst qua niveau en onderscheid van de rest van de meer 'volwassen' animatiereeksen op televisie en streaming.

Eén van de beste afleveringen van dit seizoen speelt op de mensheid hun zoektocht naar gemakzucht en het vervangen van taken door robots en in de toekomst A.I. Rick maakt klonen voor iedereen die hun huishoudelijke taken opknappen terwijl zij slapen. En dat kan natuurlijk niet goed aflopen. Het is een aflevering van waanzinnig hoog niveau, maar alle andere afleveringen moeten niet veel onderdoen. Space Beth keert terug, er zijn dinosaurussen die de boel terug willen overnemen en Panda Express speelt ook nog een hoofdrol. Om maar te zeggen dat ook dit seizoen een knotsgekke rollercoaster is.

Voor wie er aan twijfelde: berg de twijfels maar weer op. Het zesde seizoen is één van de beste in de reeks en kent een niet aflatend tempo, wat de reeks kenmerkt. De intelligente humor en de popcultuurreferenties blijven een gouden combinatie. Wat de reeks brengt na dit seizoen is een raadsel, want zoals bekend is Justin Roiland, de stem van Rick, niet meer betrokken bij de reeks...

9/10