Blu-ray Review: Rick and Morty - Seizoen 5

Format: Blu-ray Genre: Komedie, Animatie Speelduur: +/- 10 X 22 minuten

Regisseur: Wesley Archer, e.a.

Stemacteurs: Justin Roiland, Chris Parnell, Spencer Grammer, Sarah Chalke, Kari Wahlgren, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels DD 2.0 | Frans, Duits Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Making of S5, Animation and Composition, B-Story Generator Vol 1&2, Directing Mortyplicity and Rickmurai Jack, Explore the Shows Background and Coloring Processes, Season 5 Hype

Een nieuw seizoen van Rick and Morty! Altijd iets om naar uit te kijken. De voorbije vier seizoenen bleef het niveau consistent hoog, mede door het feit dat de makers de tijd nemen om nieuwe afleveringen te maken en ondanks het succes geen afleveringen pushen om relevant te blijven. Daardoor groeide Rick and Morty uit tot een cultuurfenomeen met een enorme schare fans. Levert het vijfde seizoen net zoveel fun op?

Het vijfde seizoen begint in elk geval spectaculair met een knotsgekke en coole aflevering waar Rick af te rekenen krijgt met zijn 'nemesis'. Het personage lijkt weggelopen uit Aquaman, maar de reeks parodieert wel vaker popcultuur, want bijvoorbeeld ook Blade Runner passeert de revue met de aflevering Mortyplicity. Wanneer je zoiets doet, moet je het écht goed doen, want anders krijg je afleveringen zonder peper en zout die lui lijken. Op dat vlak zit het weer heel erg snor, want geen enkele aflevering valt uit de toon. Er zitten zelfs enorm sterke verhalende afleveringen in, zoals Mortyplicity waarin we fake Sanchez-familie na fake Sanchez-familie zien en uiteindelijk weet je zelfs niet of de 'originele' familie het overleeft heeft. Dat is een kleine rode draad die aan de grote rode draad van The Citadel of Ricks hangt, en dat krijgt in de finale nog een vervolg.

De makers hebben er dus alles aan gedaan om wel een paar rode draadjes in dit seizoen te stoppen en zoals de fans gevraagd hebben, zien we dus nu The Citadel of Ricks. Al gebeurt dat achteloos. Maar bewust achteloos, volledig in de sfeer van de reeks. Wat uniek is aan Rick and Morty is dat de reeks zich niet aanpast, verandert in de tijd of 'lui' wordt. Het blijft vaak verrassen en de absurde, knotsgekke humor die doorspekt is met intelligente dingetjes maakt geen compromissen. Het werkte al vier seizoenen en doet dat nu gewoon verder. Wat ook leuk is, is dat er voor het eerst wat groei bij Morty is. Naargelang het seizoen vordert, komt de relatie met Rick onder druk te staan en dat levert enkele goede afleveringen op. Het zal je niet verbazen dat we tot deze eindconclusie komen, maar ook dit vijfde seizoen is van topniveau.

Na vijf seizoenen blijft het verbazen dat Justin Roiland en co. zoveel originele werelden en personages uit hun koker kunnen toveren. Rick en Morty beleven alweer absurde avonturen over heel de kosmos, en op geen enkel moment kent het seizoen een zwak momenten. Er zijn hoogtepunten, maar die zijn zo enorm hoog, dat de rest nog steeds fantastisch is.

9,5/10