Blu-ray Review: Rick and Morty - Seizoen 1 t/m 4

Regisseur: Wesley Archer, Bryan Newton, e.a.

Stemacteurs: Justin Roiland, Spencer Grammer, Sarah Chalke, Chris Parnell, Dan Harmon, ....

Beeld: 1.78:1 Taal: DTS-MA 5.1 | Engels, DD 2.0 | Frans, Duits, Spaans, Portugees

Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Portugees, Spaans

Extra's: Deleted Scenes, Deleted Animated Sketches, Commentaar, Inside the Episodes, Directing Rick and Morty

Label; Warner Home Video

Rick and Morty. Als je een fan bent van coole animatieseries kén je dat duo gewoon. De serie, die in 2013 uit het brein van Justin Roiland en Dan Harmon ontsproot, werd vrijwel meteen een wereldwijd fenomeen. De nerd culture omarmde Rick Sanchez en Morty en overal struikel je over de kleding, Funko Pop! en andere merchandise van dit fenomeen. Tot op vandaag was de serie hier echter moeilijk op DVD of Blu-ray te vinden. Warner Home Video brengt de eerste vier seizoenen meteen in één box.

Als er een prijs was voor coolste, meest absurde en geniaalste grootvader, zou Rick Sanchez met ruime voorsprong winnen. De avonturen die hij beleeft, en vaak zijn kleinzoon in meesleurt, gaan vanaf seizoen één meteen de absurde kant uit en de humor die daar uit voortkomt is lichtjes geniaal te noemen. De meeste animatieseries hebben vaak wat inlooptijd nodig, maar de personages die uit Roilan/Harmon hun koker kwamen, stonden er meteen. Als kijker vind je de wisselwerking tussen Rick en Morty - die uitstekend stem gegeven worden door de bedenkers zelf - meteen geweldig. Rick die niets of niemand vreest en zichzelf de meest geniale man aller tijden vind, en Morty die met zijn piepstemmetje commentaar geeft en wél bang is. Die wisselwerking wordt je niet beu en houdt in die vier seizoenen perfect stand.

Veel evolutie moet je wel niet verwachten van de personages. Elk karakter, van de sullige Jerry, de luidruchtige Summer en de heerlijk arrogante Rick... Ze beginnen zo in seizoen één en zijn nog steeds zo in seizoen vier. Soms lijkt het alsof ze een evolutie doormaken of wordt het eens persoonlijk, maar dan duurt het niet lang of er gebeurt iets compleet absurds dat de aflevering volledig draait. En dat is net de sterkte. Over de seizoenen komen Rick en Morty in belachelijk veel verschillende realiteiten, universa én tijden. Er zit best wel wat intelligente humor in verscholen, maar evengoed zijn er veel afleveringen waarbij de hersens op slot kunnen. Nog zo'n sterkte van de reeks is dat geen énkele aflevering minder amusant is. Letterlijk élke aflevering zit vol verrassingen, absurditeiten, heerlijke nevenpersonages en na vier seizoen een 'lore' waaruit ze beginnen te putten. Een fantastische reis van seizoen één tot en met vier.

Rick and Morty is een wereldwijd fenomeen en na het bekijken van één of twee afleveringen zal je al begrijpen waarom. De combinatie van fantastische personages, heerlijke verhalen, absurde én intelligente humor en er is dan ook nog eens geen enkele aflevering die niét amusant is. Een topper van formaat die nu nog steeds loopt. Het vijfde seizoen is momenteel te bekijken op Netflix.

9,5/10