Blu-ray Review: Richard Jewell

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 130 Minuten

Regisseur: Clint Eastwood

Acteurs: Paul Walter Hauser, Sam Rockwell, Olivia Wilde, Charles Greene, ...

Beeld : 2.40:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans, Italiaans, Duits, Spaans

Ondertitels: Nederlands, Frans, Spaans, Italiaans, Zweeds, Noors, Deens, Fins, Ests

Extra's; Making of, The Real Story of Richard Jewell

Clint Eastwood is een 'force of nature' die niet te stoppen valt. Toch al zeker niet wanneer het gaat om maken van films. De man werd afgelopen mei maar liefst 90 jaar oud, maar hij weet van geen ophouden. De man houdt er van films te maken die geworteld zijn in de realiteit. Voorbeelden genoeg met films als Letters from Iwo Jima, J. Edgar, The 15:17 to Paris en nu Richard Jewell..

Eastwood had hier een verhaal om zijn tanden in te zetten. Jewell, als veiligheidsagent op de Olympische Spelen van 1996, vond daar een zak met explosieven en redde daarmee talloze levens. Om daarna in verdenking te worden gesteld en door de pers opgevoerd te worden als terrorist. We zien in de film hoe die valse beschuldigingen van de pers inhakken op hem als mens en zijn persoonlijk leven. Eastwood is natuurlijk de Amerikaan der Amerikanen en zo iemand wil zijn helden natuurlijk beschermen. Dat zou er voor kunnen zorgen dat de film eenzijdig is en de mogelijkheid dat Jewell het wél deed helemaal uitgevaagd wordt, maar daartoe laat Clint Eastwood zich niet verleiden.

Hij tast alle mogelijkheden af en het verhaal is daarvoor minitieus opgebouwd. Al kunnen we dat niet helemaal zeggen van de verschillende personages. Jewell wordt heel aardig vertolkt door Paul Walter Hauser, maar andere personages zijn niet erg overtuigend en nog anderen gewoonweg slecht uitgewerkt. Dat zorgt voor een onevenwicht in de film. Enerzijds een sterk verhaal dat vrij goed wordt uitgewerkt, maar niet alle personages komen evengoed uit de verf. Ook dat is een kenmerk van Eastwood zijn meest recente films. Hij weet altijd wel boeiende verhalen te vertellen, maar ze zijn altijd net iets té patriottish en hebben vaak last van tunnelvisie. Dat is met deze film niet anders, al weet Eastwood wel bepaalde vallen te vermijden in deze film. Daardoor is de film evenwichtiger dan sommige van zijn meest recente films en is dit misschien wel één van zijn betere werken van de laatste jaren.

Richard Jewell is één van de beste Eastwood-films van de laatste jaren. Het verhaal van de man spreekt tot de verbeelding en spreekt tot de patriot in Eastwood, maar hij weet hier een meer gebalanceerd scenario rond te brengen dat ondanks de bekende afloop van begin tot einde weet te boeien.

8/10