Blu-ray Review: Promising Young Woman

Format: Blu-ray Genre: Drama Speelduur: +/- 90 minuten

Regisseur: Emerald Fennell

Acteurs: Brie Larson, Carey Mulligan, Bo Burnham, Clancy Brown, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Wraakfilms... het is het meest onderschatte genre in de film, maar ook het genre met de meeste films die pure rommel zijn. Vaak gaat het om een goedkoop verhaal, slechte motivaties en een jonge cast vol onervaren acteurs die hun tekst aframmelen alsof ze een spreekbeurt geven in het tweede leerjaar lagere school. Dan is Promising Young Woman een heel ander beestje.

Je merkt het al aan de intro: deze film heeft een bepaalde indruk gemaakt op ons. Promising Young Woman gaat over een intrigerende vrouw die in haar dertiger jaren nog bij haar moeder woont, maar je hebt al snel door dat een bepaalde gebeurtenis haar getekend heeft. Wat dat is, maakt de film niet direct duidelijk. Maar het verhaal en wat ze doet, gaat bij de kijker snel bepaalde vermoedens doen rijzen. Carey Mulligan speelt de rol van Cassandra dan ook fenomenaal. Een hardwerkende, slimme vrouw overdag, en in het weekend een gevaarlijke vrouw die doet alsof ze dronken is om mannen die zulke vrouwen misbruiken te lokken. En wat dan gebeurd... is niet zo eenzijdig.

Emerald Fennell brengt op dat vlak een heel intrigerende film met interessante personages en een Carey Mulligan die de scènes fenomenaal aanpakt. Het helpt dat de film ook een goede cast heeft met naast haar nog namen als Brie Larson, Bo Burnham en Christopher Mintz-Plasse (Mc Lovin, als je dat nog herinnert)... Maar de film is ook gewoon enorm goed uitgewerkt. Haar verleden, de manier waarop ze het verwerkt en zelfs de cinematografie is van topniveau, naast Mulligan die echt wel misschien haar beste acteerwerk aflevert tot nog toe. Een slimme, coole en visueel héél interessante thriller.

Het genre van wraakfilms heeft een slechte reputatie, en voor een groot stuk is dat terecht. Er zijn heel weinig goede wraakfilms. Promising Young Woman bewijst heel overtuigend dat dit echt wel anders kan. Carey Mulligan is fenomenaal en de manier waarop haar personage haar verhaal verteld wordt, en hoe het in beeld wordt gebracht, is geweldig.

9/10